In tweede instantie
Het interieur is zakelijk en verzorgd, alle bedieningselementen waar je als bestuurder of passagier mee in aanraking komt geven een solide gevoel. De bovenlaag van het dashboard bestaat uit zachte materialen, het stuurwiel en de pookknop zijn met leer bekleed en de stoelen zitten prima. In de Instyle krijg je leren bekleding, in onze Intense tref je de afgebeelde 'luxe' stoffen bekleding, terwijl de basisuitvoering Invite het met een eenvoudiger stofje moet doen. Maar het is allemaal wel zwart wat de klok slaat. De panelen waarmee de deuren bekleed zijn, lijken uit een stuk kunststof te bestaan, maar toch heeft Mitsubishi ze deels gestoffeerd met hetzelfde materiaal als de stoelbekleding. Omdat het zwart op zwart is, valt dit amper op.
Het dashboard is zakelijk van snit en de ergonomie is dik voor elkaar. Het stuurwiel is prettig gedimensioneerd en goed instelbaar. In de ASX zit je niet 'op de bok' maar prettig recht achter het stuur. Het instrumentencluster bestaat uit de toerenteller en snelheidsmeter met daartussen een verzorgd meerkleuren informatiedisplay waarin de brandstof- en motortemperatuurmeter getoond worden. Alle informatie van de boordcomputer wordt in keurige graphics getoond. Helaas is de boordcomputer alleen te bedienen met een knop op het dashboard, links achter het stuur. Opvallend in de ASX is dat elke knopdruk wordt bevestigd met een 'piep' van de boordcomputer. Dus ook het inschakelen van de achterruitverwarming, airco en recirculatiestand. De knoppen zijn opgenomen in de draaiknoppen voor de verwarming, de kachelunit oogt hierdoor erg opgeruimd en is blindelings te bedienen. Wat in eerste instantie oogt als een eenvoudig - wellicht sober - interieur, blijkt in de praktijk erg prettig in de omgang. Het zijn de kleine dingen die het 'm doen.
Onze ASX heeft het uitrustingsniveau 'Intense', in het interieur is dat terug te zien aan het glazen panoramadak (met oranje sfeerverlichting langs de rails) en het touchscreen voor de audio-installatie. Bij het starten wordt het Mitsubishi merklogo getoond met de planeet aarde als achtergrond. In tegenstelling wat die globe suggereert, heeft het systeem geen navigatiefunctie. Wil je navigatie in je ASX, dan kun je voor twee mille het Premium Pack bestellen. Naast een Clarion audio/navi krijg je dan skidplaten aan de beide bumpers, verlichte instaplijsten, aluminium panelen voor het dashboard, luxe vloermatten en aluminium pedalen. Het audiosysteem in onze ASX werkt overigens prima, de tuner houdt regionale zenders over grote afstand vast en het systeem klinkt heel behoorlijk. De grafische weergave van het scherm blijft een beetje achter bij het display in het instrumentencluster, maar het beeld van de achteruitrijcamera (standaard op de Intense) is helder en heeft voldoende resolutie.