Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +

Pawel Piotrowski - 12 januari 2013

Gezeur op hoog niveau

Ook het interieur valt door bescheidenheid op. In het kort komt het erop neer dat alleen de verlichte instaplijsten met S8-logo en carbon interieurlijsten exclusief voor de S8 zijn bestemd. Natuurlijk zijn er meer verschillen, maar de meeste beperken zich tot een riantere standaarduitrusting. Zo heb je in de S8 altijd een uitgebreid leerpakket met ruitjesmotief op de stoelen, een alcantara dakhemel en een met leer bekleed dashboard. Zeer chique, maar niet opmerkelijk. Een W12 zit net zo goed in de spullen en elke andere A8 kun je op een vergelijkbare manier aankleden. Zelfs het driespaaks sportstuur kun je op een gewone 3.0 TDI bestellen. Natuurlijk kan het exclusiever, maar daarvoor moet je wel bereid zijn de knip te trekken. Bomvol is de S8 namelijk niet en de optielijst is misschien nog wel langer dan bij de gewone A8. In vergelijking met een Mercedes-Benz S63 AMG is het allemaal wel erg gewoontjes, maar blijkbaar is dit wat een Audi klant wil.

Niet erg, maar naar mijn smaak hadden er bijvoorbeeld vast gemonteerde peddels achter het stuur mogen zitten, in plaats van de vaste flippers aan het stuur. Het is tenslotte een sportversie. Ook vind ik het jammer dat de S8 alleen met korte wielbasis geleverd wordt. Van buiten loopt de daklijn weliswaar vloeiender af, maar als je eenmaal in een A8 met lange wielbasis hebt gezeten weet je maar al te goed wat je mist. Om voldoende beenruimte rechtsachter te creƫren moet de bijrijdersstoel noodgedwongen een paar centimeter naar voren worden verplaatst. In een A4 of A6 een doodnormale procedure, maar van een A8 verwacht je meer ruimteaanbod. Ook met standaard wielbasis. En al neem je zelf nooit rechtsachter plaats, het is wel fijn als er tussen de passagiers geen compromis hoeft te worden gesloten. Zodoende is het onbegrijpelijk dat Audi de keuze voor een langere wielbasis bij de S8 ontneemt. Gezeur op hoog niveau? Misschien, maar als er een merk is dat met individualiseringsmogelijkheden pocht is het Audi wel.

520 pk
650 Nm
250 km/h
4,2 s
13,5 (10.1) l/100km
235 g/km
F
22%
€ 152.180
€ 198.670
€ 3.642 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • BMW ActiveHybrid 7 Lang

  • Jaguar XJ 5.0 Portfolio LWB

  • Lexus LS 600hL President Line

  • Porsche Panamera S Hybrid 3.0 V6

  • 2014 - Audi A8 Lang 4.2 V8 TDI quattro Pro Line plus

  • 2012 - Audi A8 Hybrid Pro Line +

  • 2010 - Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • 2010 - Audi A8L 6.3 W12 quattro

  • 2008 - Audi A8 2.8 FSIe Pro Line +