Chrysler 300C Touring 3.0 CRD V6

Dennis van 't Kruis - 2 februari 2006

Het rijden

Tijdens de eerste meters die je met de 300C aflegt, zul je voornamelijk verbaasd zijn over de gigantische neus die de afmeting lijkt te hebben van een voetbalveld. Het lijkt in het begin dan ook een intimiderende auto om mee te rijden. Dat verandert al snel als je al snel tot de conclusie komt dat het een redelijk lichtvoetige auto blijkt te zijn. Het is vooral te danken aan het gigantische koppel van 510 Nm die al bij 1.600 tpm vrijkomt, dat het vermogen van 218 pk bij 3.800 tpm toch voldoende is voor een respectabele tijd van 7,9 seconden naar de 100km/u. Tijdens die acceleratie wordt je als bestuurder diep in je stoel gedrukt. De overtreffende trap daarvan ondervind je als je even het gaspedaal in het tapijt begraaft om energiek een andere auto in te halen. De automaat zal dan even de tijd nemen om een lagere verhouding te kiezen, waarna een schop in de rug van de inzittenden wordt uitgedeeld. Het gewicht laat zich wel voelen als je een minirotonde over moet, waarbij de koets flink overhelt. Toch is het wel mogelijk om sportief te rijden met de Amerikaanse Duitser. Het onderstel verwerkt snelle bochten met succes en ook is er genoeg grip voorhanden. Het is voornamelijk de elektronica die de achterwielen in bedwang houdt tijdens diezelfde snelle bochten, want je voelt constant de aandrang van de achterbanden om naar buiten te glijden. Het motorgeluid in het interieur zal tijdens dergelijk rijgedrag wel wat hoger zijn dan tijdens normaal gebruik, maar vreemd genoeg is de soundtrack geen typische dieselbrom. Hoorbaar is een mooie volle 6-cilinder grom die perfect bij het karakter van de auto past. Spreek je in een noodsituatie de remmen aan dan zal de auto netjes de snelheid laten afnemen tot het laatste moment waar de auto met een lichte schok tot stilstand zal komen. Tijdens normaal remmen schittert deze schok door afwezigheid.

Klik hier voor een filmpje van onze Chrysler 300C Touring 3.0 CRD V6

218 pk
510 Nm
227 km/h
7,9 s
onb (8.3) l/100km
215 g/km
G
22%
€ 44.500
€ 61.152
€ 1.121 / maand
€ 494 - € 532 / kwartaal
  • Volvo V70 2.4D Edition II

  • Saab 9-5 2.0t Business