Negenhonderd procent
Eigenlijk is het uniek dat BMW deze auto speciaal voor de Nederlandse markt heeft ontwikkeld. Onze markt is verhoudingsgewijs klein en ons CO2-gerelateerde belastingsysteem nodeloos ingewikkeld. De uitstoot van koolstofdioxide door verbrandingsmotoren bevindt zich momenteel op de grens van het technisch haalbare, de reductie van enkele grammen is zelfs voor een merk als BMW geen eenvoudige opgave. De engineerings- en ontwikkelingskosten hiervoor renderen bovendien pas na enkele duizenden verkochte auto's. De Nederlandse importeur had een sterk argument: sinds de introductie van de EDE-variant is de verkoop van 320d's hier ten lande met 900% gestegen. Dat maakte het voor de Müncheners interessant om ook de 320i zodanig te tweaken om uiteindelijk op een uitstoot van 124 gram per kilometer uit te komen.
Door het monteren van banden met een lage rolweerstand, velgen met een kleinere diameter, onderstelverlaging en aanpassingen van het motormanagement werd de uitstoot ingeperkt. Het mooie van deze maatregelen is dat je er uiterlijk weinig van ziet. Bij andere merken zien we nog wel eens dichte grilles, kleine wielen en andere aerodynamische aanpassingen die de auto in kwestie niet bepaald goed doen. BMW heeft goed begrepen dat niet alleen de portemonnee, maar ook het oog wat wil.
2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line
2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport
2016 - BMW 3 Serie Sedan 330e High Executive Luxury Line
2014 - BMW M3 Sedan M DCT
2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive
2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive
2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive
2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive
2010 - BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition