Praktisch gemak
Om een elektrische auto op de markt te brengen voor het grote publiek, telt veel meer dan alleen zijn bereik. Zo'n auto zal zonder achterbank of kofferbak nooit een succes worden. Daarom is het goed om te weten dat de Prius Plug-in net zo praktisch is als een gewone Prius. Zo kun je er vijf man in kwijt, een pluspunt ten opzichte van de Ampera, want dat is een vierzitter. Vanwege de aflopende daklijn houdt de hoofdruimte achterin niet over, boven de 1.80m zit je met je kruin tegen het dak. De beenruimte achterin is dan wel weer riant, daarin doet hij niet onder voor een Mondeo of 508.
Je zou misschien verwachten dat de Plug-in een veel groter accupakket heeft dan de reguliere Prius en daardoor veel minder bagageruimte, maar dat is gelukkig niet het geval. Omdat de accu van een compacter type is, lithium-ion in plaats van nikkel-methaalhydride, is de bagageruimte identiek; 445 liter. Aan die accu hangt wel een prijskaartje, daarover later meer. De achterbank is neerklapbaar, waarbij er een vlakke, maar relatief hoge laadvloer ontstaat. In totaal is er dan 1.120 liter te verstouwen. Verder zijn er dragers verkrijgbaar voor het monteren van een dakkoffer.
In de Prius zit je een beetje 'op de bok', maar daardoor is het zicht rondom wel heel goed. Alleen recht naar achteren zit de spoiler een beetje in de weg, al valt daar goed mee te leven. Afgezien van wat matzilveren elementen, zoals de deurgrepen en de strips op de voorbumper en de achterklep, is hij niet te onderscheiden van de normale Prius. Het prijskaartje verschilt wel: de meerprijs voor de Plug-in is ruim 13 mille... Voor de particulier is hij daarmee financieel niet zo interessant, voor de zzp'er - dankzij allerlei aftrekregelingen - des te meer, alsook voor de leaserijder: 0% bijtelling.