BMW X6 M50d

Arnold van Schepen - 12 november 2012

Wie het breed heeft...

Het interieur van de X6 toont de waarde van goed interieurdesign: het dashboard is onmiskenbaar BMW met haar uitmuntende ergonomie en logische bediening. Het ontwerp is een beetje aan verjaring onderhevig, de zwarte kunststoffen rondom de versnellingshendel en de middenconsole voor de achterste passagiers kunnen de toets der kritiek niet glansrijk doorstaan. Als we spijkers op laag water gaan zoeken: de corpsgrootte van de letters op diverse knoppen is aan de grote kant, net als de knoppen van de iDrive zelf. En het instrumentencluster loopt een generatie achter op dat van de jongere BMW's. Voor het overige niets dan lof, met name over de iDrive zelf. Het werkt logisch en snel en heeft een bijzonder fraaie grafische interface op breedbeeld scherm.

De overzichtelijkheid van de auto an sich is een ander verhaal, door de hoge zit en dito raamlijn heb je fikse dode hoeken. Daar doen de fikse buitenspiegels niets aan af. Vooral de enorme dode hoek achter de auto vormt een flinke risicofactor. Als de achteruitrijcamera niet bestond, dan moest deze wel voor de X6 uitgevonden zijn. Helaas is dit wel een optie van 777 euro, daar staat wel tegenover dat je meteen top view krijgt. De eerste kilometers is even wennen, zelfs voor ondergetekende die toch de nodige rijervaring met rijbewijs CE heeft. De buitenspiegels verkleinen de dode hoeken naast de auto tot het minimum, daarover geen klachten, maar het lijkt woekeren met de breedte van rijstroken. Voor de gemoedsrust zou het fijn zijn om hierbij de helpende hand van een rijbaanassistent te krijgen. Een uitvinding die de X6 op het brede lijf geschreven is, maar alleen in het Innovation Pack leverbaar is. Wat dan weer in het voordeel van de X6 M50d spreekt is dat hij stuurt als een BMW: zodra je gewend bent aan de breedte van de auto is 'ie heel precies op de weg te plaatsen en je krijgt via het begerenswaardige M-stuurwiel plenty informatie binnen over de staat van het wegdek en de stand van de voorwielen.

381 pk
740 Nm
250 km/h
5,3 s
10,0 (7.7) l/100km
204 g/km
F
22%
€ 86.535
€ 123.600
€ 2.266 / maand
€ 630 - € 680 / kwartaal
  • Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic

  • Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic

  • Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-Line Edition

  • Lexus RX 450h Hybrid AWD President Line

  • 2016 - BMW X6 M 4.4 V8

  • 2010 - BMW ActiveHybrid X6

  • 2008 - BMW X6 xDrive35d High Executive