BMW X6 M50d

Arnold van Schepen - 12 november 2012

Een echte crossover

De X6 is nu bijna vijf jaar op de markt. Hij werd geïntroduceerd in de hoogtijdagen van de SUV's en crossovers. In menig autotest werden die termen nog geduid als het testvoertuig in kwestie geen sedan, hatchback of stationwagen was. De X6 is nog altijd een van de weinige auto's die beide termen recht doet: het is een fullsize SUV die gekruist is met een coupé. Een mengvorm die je in verdunde mate alleen bij de Infiniti FX ziet. Het is een knaap van een auto: op 17 mm na 2 meter breed en 1,70 hoog. De kofferbakrand bevindt zich op dezelfde hoogte als het dak van een doorsnee middenklasser. Zoals je kunt verwachten is de instap ook hoog, en dat is in het geval van de X6 M50d niet louter een voordeel. Vanwege de M-performance uitvoering zijn de voorstoelen uitgerust als sportstoelen met flinke wangen voor rug en zitvlak. Bij het instappen moet je je zitvlak over deze wangen manoeuvreren en tegelijkertijd moet je er op letten dat je hoofd de A-stijl niet raakt. Maar als je eenmaal zit, zit je prima. De sportstoelen vallen op door hun harde rugleuning en stevige lendensteun. De enige optie aan de stoelen is de 400 euro kostende elektrische lendensteun, standaard zijn ze volledig elektrisch verstelbaar en verwarmd.

381 pk
740 Nm
250 km/h
5,3 s
10,0 (7.7) l/100km
204 g/km
F
22%
€ 86.535
€ 123.600
€ 2.266 / maand
€ 630 - € 680 / kwartaal
  • Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic

  • Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic

  • Volkswagen Touareg 3.0 TDI R-Line Edition

  • Lexus RX 450h Hybrid AWD President Line

  • 2016 - BMW X6 M 4.4 V8

  • 2010 - BMW ActiveHybrid X6

  • 2008 - BMW X6 xDrive35d High Executive