Het rijden
Voor degenen die denken dat de Civic Hybride een vergelijkbaar systeem gebruikt als bij de Toyota Prius, heb ik een mededeling: het werkt deels op een andere manier. Bij de Prius doet de elektromotor tot de 50 km/uur het werk, daarna neemt de brandstofmotor het over. Zo simpel als het hier neergeschreven is, is het overigens niet. En dat geld ook voor de Honda. In de basis heeft de auto een 1.3 liter benzine motor met 95 pk bij 6.000 tpm en 123 Nm bij 4.600 tpm. Daaraan gekoppeld is de elektromotor die 20 pk bij 2.000 tpm en 103 Nm vanaf 0 tpm tot 1.160 tpm meebrengt. Het gecombineerde vermogen is dan ook 115 pk bij 6.000 tpm en 170 Nm van 1.000 tpm tot 2.500 tpm. Daardoor heeft de 1,3 het vermogen van een 1.6 motor zonder het verbruik van een 1600. De hybride is vooral bedoeld om zuinig en comfortabel te zijn. Sportief rijden kan wel, het onderstel is daar volledig op ingesteld, maar dat betekent ook dat het toerental hoog wordt en daardoor het verbruik. Tezamen met het bijbehorende geluidsniveau. Debet hieraan is werking van het CVT-systeem; als je om vermogen vraagt zal de naald naar de 6000 tpm schieten en daar blijven tot dat het gaspedaal weer wordt losgelaten. Veel beter is het om te rijden zoals de fabrikant het voor ogen heeft gehad. Gewoon normaal optrekken en de prima combinatie van 1.3, elektromotor en CVT het werk laten doen. Veelvuldig gebruik van de elektromotor resulteert daarnaast ook in het lager worden van het elektraniveau. Dat is geen groot probleem omdat het makkelijk is om deze weer op te laden, zodra je op een constante snelheid zit en de motor alleen maar de snelheid hoeft vast te houden, gaat er ook een deel van het vermogen terug naar de batterijen. De acceleratie is dan voldoende snel, en de geluidsproductie vertoeft dan op een veel prettiger niveau. Het bewijs voor de scherpte van het onderstel werd tijdens de minirotondetest geleverd; vergelijkbaar als tijdens de rijtest met de eerder geteste Civic, bleven ook deze keer de banden heel lang neutraal de gevraagde richting op sturen. Pas toen de grens verder werd gelegd schoven de voorwielen kermend naar de buitenzijde van de bocht. De remtest werd braaf voltooid en leverde alleen een gevoel op dat het wel iets bijteriger zou mogen. De auto stond wel binnen een acceptabele afstand stil. Een van de manieren om brandstof te sparen is het automatisch uitzetten van de motor, zodra er gestopt wordt bij een stoplicht. Het systeem wordt geactiveerd door het vasthouden van het rempedaal. Nadat het licht weer op groen is gesprongen haal je de voet van de rem en direct springt de motor weer aan. In dat opzicht is dit in mijn handen dus een typische ‘1600’.