Verfijnd
Als je de kerncijfers op een rijtje zet - 343pk, 100km/h binnen 6 seconden, 250km/h maximaal - dan kun je maar zo denken dat de GS 450h een heel uitdagende auto is. Toch is hij altijd wat bedaagd geweest, vooral gericht op comfort. Tot nu dan, met de komst van de F Sport. Deze uitvoering omvat namelijk meer dan alleen grote wielen en aluminium accenten. Zo heeft hij ook vierwielsturing, variabele stuuruitslag en dynamische schokdempers. En het moet gezegd worden: dat merk je. Zet de drive mode selector in S+ en de freude am fahren kan beginnen. De motor hangt dan lekker aan het gas, de koets helt bijna niet over en de auto maakt - ondanks zijn 4,85m en 1.800kg - een heel wendbare, bijna lichtvoetige indruk. Enige verbeterpuntje is het stuurgevoel, dat is niet optimaal.
Boenderen over bochtige B-wegen is natuurlijk niet echt in de geest van het hybride rijden, dus laten we de knop snel op 'eco' zetten voordat we onze relatie met moeder natuur onherstelbaar beschadigen. Een goed begin is dat de GS een stuk zuiniger is dan zijn voorganger; het gemiddelde verbruik daalde van 7,6 naar 5,9 liter voor de basisuitvoering. De aandrijflijn is echter nog altijd de combinatie van een 3,5 liter benzinemotor en twee elektromotoren, de basis is niet veranderd. Die heeft zich inmiddels ook wel bewezen en werkt heel verfijnd. Het omschakelen gaat onmerkbaar en dankzij de stilte in het interieur lijkt het alsof je altijd volledig elektrisch rijdt. Uiteraard kun je het wel een wee van de aandrijflijn nauwlettend volgen op het enorme breedbeeldscherm.
Audi A6 3.0 TDI quattro Pro Line +
Jaguar XF 3.0 Diesel S Portfolio
Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro Pro Line +
Audi A6 Hybrid 2.0 TFSI Pro Line Plus
Infiniti M35h GT Premium
BMW 5 Serie 523iA High Executive
Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition
Cadillac CTS 2.0T Premium
Infiniti M37S Premium
Mercedes-Benz CLS 350 Edition 1