Ford B-Max 1.0 EcoBoost 120pk Titanium

- 22 augustus 2012

Goed voorbeeld doet volgen

Zowel de Fiesta als de Focus staan bekend als best rijdende auto in hun klasse. Voor de B-Max daarom de zware taak om fijner te sturen dan welke J-segmenter ook. Na enkele kilometers door het bochtige en heuvelachtige landschap rond München is al duidelijk dat de auto met vlag en wimpel slaagt voor deze test. Zeker in combinatie met de pittige éénliter benzinemotor met 120pk, is de B-Max een plezier om mee te rijden. Het stuurwiel ligt lekker in je handen en je krijgt precies de informatie van de wielen door die je wilt hebben. Daarbij treedt nooit een vaag gevoel in het stuurgedrag op en volgt de auto exact de koers die jij bepaalt.

De geblazen driepitter komt nooit vermogen tekort en bij volle acceleratie klinkt een prettig geluid van onder de motorkap. Al is de krachtbron pittig en weet hij goed raad met de auto, in zijn segment is de B-Max - als we de fabrieksopgave van 4.9 liter per 100 kilometer moeten geloven - veruit de zuinigste in zijn klasse. Enig gemis in de aandrijflijn is het ontbreken van een zesde versnelling. Al is de motor op constante snelheid verrassend stil voor een driecilindertje, op de snelweg mis je een zesde verzet voor het verlagen van de toerentallen en het daarbij behorende verbruik.

120 pk
200 Nm
189 km/h
11,2 s
onb (4.9) l/100km
114 g/km
C
22%
€ 18.495
€ 22.325
€ 409 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Nissan Cube 1.6 ZEN

  • Fiat 500L Twinair Turbo 105 Lounge

  • Toyota Verso-S 1.3 VVTi Aspiration

  • Subaru Trezia 1.3 Luxury

  • Nissan Note 1.4 Life +

  • Hyundai ix20 1.4i Blue i-Vision

  • Kia Venga 1.4 CVVT EcoDynamics X-tra

  • 2013 - Ford B-Max 1.0 100pk Titanium