In twee smaken
Veel keuze op motorisch gebied heb je niet. Je kunt kiezen tussen een Japanse benzine 1.6i met 117pk of een Franse 1.6 HDi met 115 paarden en 270Nm. Alleen de diesel is optioneel met vierwielaandrijving leverbaar. Dat is tevens het belangrijkste verschil met de Mitsubishi ASX die altijd voorwielaandrijving heeft. In de C4 Aircross is de welbekende 1.6 HDi gelukkig niet aan de ergerniswekkende EGS transmissie gekoppeld, maar aan een manuele zesbak. Deze schakelt met lange slagen en is vooral van twee naar drie behoorlijk hakerig. De gekozen overbrengingen passen wel goed bij de koppelrijke motor. Op de snelweg draait de diesel in het zesde verzet altijd tussen 2.000 en 2.400 toeren zodat je bij het indrukken van het gaspedaal met dank aan het koppel prima weg kunt sprinten. Dat gaat vanuit stilstand anders. Onder de 1.400 toeren heb je last van een fiks turbogat en ben je genoodzaakt redelijk veel toeren te maken om met het verkeer mee te komen. De slechte geluidsisolatie die de brommerige motor goed ten gehore brengt werkt daarbij op den duur op je zenuwen. Vanaf 80km/h komen daar ook nog eens wind- en bandengeruis bij. Een sterkere motor en betere geluidsisolatie staan derhalve hoog op ons wensenlijstje. Met de 150pk sterke 1.8 DI-D komt de Mitsubishi ASX vlot uit de startblokken en dat blok zou een welkome aanvulling in het motorenpalet van de Citroën C4 Aircross zijn. Qua brandstofverbruik is er in de praktijk geen verschil, zowel de 1.8 DI-D als 1.6 HDi maken per 100km gemiddeld 5,5 liter diesel op.