Offroad
Met het offroad-pakket wil Mercedes zorgen dat de ML een beter alternatief wordt voor met name de Range Rover, die dit soort snufjes altijd al heeft gehad. Het is een heel breed pakket, dat bijvoorbeeld lage gearing, een sperdifferentieel en extra bescherming voor de onderkant van de auto omvat. Resultaat hiervan is dat de ML door 60 cm water kan waden en hellingen van maximaal 80% kan nemen. Indrukwekkend. Bijzonder is dat alles mooi wordt weergegeven in het multimediascherm, daar zie je precies wat de huidige hellingshoeken zijn en hoe het onderstel is afgesteld. We zien echter twee beperkende factoren: wordt het echt modderig, dan zal je eerst andere banden moeten monteren en daarnaast voel je je nooit helemaal op je gemak wanneer je met zo'n kostbaar voertuig als de ML het ruwe terrein opzoekt. Een krasje is zo opgelopen en dat zou toch zonde zijn.
Weer terug op het asfalt blijkt dat de ML zich daar toch het meest thuis voelt. Hij is in de eerste plaats ontworpen als asfaltridder en maar goed ook, want laten we ons vooral geen illusies maken over hoe de gemiddelde SUV-rijder zijn auto gebruikt. Op de verharde wegen blijkt de nieuwe ML nog stiller en nog beter in balans dan de vorige. Je zou verwachten dat een twee ton zware en 1,80 meter hoge SUV niet het allerfijnst door de bocht gaat, maar dat valt goed mee. Sterker nog: zelfs in absolute zin ligt hij gewoon goed op de weg. Belangrijk is dat hij veel vertrouwen geeft. Het stuurwiel en de pedalen hadden misschien wat meer feedback mogen geven, maar vanwege het vertrouwen dat je krijgt, maak je je geen zorgen; je gelooft wel dat het goed komt.