Onopvallend goed
Met een beetje goede wil en zelfdiscipline is het brandstofverbruik nog wel wat te drukken, goed om te weten voor de particuliere koper. De leaserijder zal rekening moeten houden met praktische beperkingen van de ruimte achterin. Wat opvalt na een week rijden in de Ibiza SC 1.2 TSI is de levenslust van de motor en de vlotheid van de auto. Voor het overige vallen in eerste instantie geen zaken in negatieve of positieve zin op, zoals bij de vele andere VAG-modellen. En plots bedenk je dat je geen moment hebt moeten wennen aan de auto, de bediening van koppeling, het schakelgevoel, de werking van de cruisecontrol, de ruitenwissers, et cetera. Vanaf de eerste meter voelt alles vertrouwd. En ja, de besturing en vering zijn precies goed, niet te direct, niet te stug. En de sportieve merkwaarden van Seat zijn zichtbaar en voelbaar aanwezig, waarmee de Ibiza SC zich weer duidelijk onderscheidt van de Fabia en de Polo. In vergelijking met een jongere concurrent als de Peugeot 208 delft de Ibiza het onderspit als het gaat om (optionele) uitrusting, maar binnen de eigen familie wint 'ie het op rationele gronden. En gelukkig ook op emotionele. Want de combinatie 1.2 TSI met de Ibiza SC resulteert in een sportief één punt tweetje.
- Trekkracht motor
- Fijne (optionele) stoelen
- Ergonomie
- Windgeruis op snelweg
- Ruimte achterin
- Geen standaard walk-in systeem