Skoda Citigo 1.0 Ambition

- 11 juli 2012

Gulden middenweg

Over het brandstofverbruik zijn we eveneens te spreken. De fabrieksopgave is haalbare kaart en wie de schakeladviezen opvolgt, komt met een beetje anticiperen zelfs verder dan de opgegeven 1 op 23,8. Kanttekening daarbij is wel dat de schakelindicator er één van het overenthousiaste soort is. Vooral tussen 30 en 60 km/h is het flink roeren, waarbij de geringe tempoversnelling verklapt dat ook de motor soms moeite heeft om het allemaal te behappen. Een fractie later schakelen is de oplossing en ook dan blijkt het theoretische verbruik alleszins reëel.

Waar de Citigo verder in uitblinkt, is z’n wegligging. Die is ongekend goed voor een auto uit het A-segment. Eerder wist de Up ons op deze discipline al te overtuigen, al maakte diens (optionele) sportonderstel ‘m wel wat stug. De Citigo moet het zonder dat sportonderstel doen en is daardoor weliswaar een tandje minder strak, maar in de dagelijkse omgang des te prettiger.

Sturen en schakelen doet de Citigo nog altijd prima. Heel zwaar gaat het allemaal niet, maar gelukkig komt het evenmin in de buurt bij de wel erg lichte bediening die sommige concurrerende mini’s bieden. Skoda heeft een mooie middenweg gevonden die zowel in de stad als op de snelweg eigenlijk prima voldoet.

75 pk
95 Nm
171 km/h
13,2 s
4,2 (4.2) l/100km
98 g/km
B
22%
€ 7.990
€ 11.687
€ 214 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Seat Mii 1.0 60pk Reference

  • 2020 - Skoda Citigo E IV Ambition

  • 2013 - Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance