Fiat Punto TwinAir Easy

Arnold van Schepen - 28 mei 2012

De toerenparadox

Na een middagje sturen ontpopt de Punto zich als een comfortabele rijdersauto, iets wat we op voorhand niet gedacht hadden. Fiat gaat in haar marketing prat op de lage uitstoot, het geringe verbruik en de bijbehorende fiscale voordelen. Dankzij de uitstoot van 98 gram koolstofdioxide per kilometer is de Punto vrijgesteld van BPM en wegenbelastingvrij tot 2014. Het opgegeven gecombineerde verbruik van 1 op 23,8 zal niemand halen, een praktijkverbruik van 1 op 18 lijkt ons een stuk reëler.

Het verbruik wordt in de praktijk vooral opgedreven door twee factoren, zijnde het toerental dat de motor moet draaien om prestaties te leveren en de graagte waarmee de motor toeren draait. Zou je de adviezen van de schakelindicator strikt opvolgen, dan zal het verbruik zeker dalen, maar tegelijkertijd rijd je als een zondagsrijder. Het is zaak om de schakelindicator te laten voor wat 'ie is en tegelijkertijd de toerenteller scherp in het oog te houden om vooral niet teveel toeren te draaien. Het klinkt als een gevalletje "het is ook nooit goed", maar het is vooral een kwestie van gewenning. De tweecilinder is niet alleen in technisch opzicht innovatief en afwijkend, ook het rijden ermee vergt enige gewenning.

85 pk
145 Nm
172 km/h
12,7 s
6,1 (4.2) l/100km
98 g/km
B
22%
€ 12.790
€ 14.790
€ 271 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Peugeot 206+ 1.4 XS

  • Dacia Sandero 0.9 TCe 90 Lauréate

  • Chevrolet Aveo 1.4 LT

  • Suzuki Swift 1.2 Exclusive

  • Mazda 2 1.3hp TS+

  • Hyundai i20 1.2 i-Motion

  • Nissan Micra 1.2 Tekna

  • Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine

  • Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold

  • 2010 - Fiat Punto Evo 1.3 MJ 85 Dynamic

  • 2010 - Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport

  • 2006 - Fiat Grande Punto 1.4 Starjet 16v Sport

  • 2006 - Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs

  • 2005 - Fiat Grande Punto 1.4 Edizione Prima