Renault Twizy Color

- 25 mei 2012

Fijne handling

Wat betreft zitpositie kent de Twizy niet veel mogelijkheden. Het is jammer dat tussen de stoel en het stuur behalve de afstand tot elkaar geen variatie mogelijk is. Beide zijn niet afzonderlijk verstelbaar. De stoel is wat hard en vlak. Aangezien hij goed tegen de weersinvloeden moet kunnen is dat logisch, maar eigenlijk vraagt het wagentje om iets meer ‘grip op de bestuurder’. Doordat de accu’s en de elektromotor laag geplaatst zijn en zich totaal tussen de vier wielen bevinden, is de handling namelijk best fijn. De compacte maten maken dat je makkelijk door smalle stadsstraatjes flitst en sowieso heb je met de zeer kleine draaicirkel een hoge wendbaarheid. Met parkeren ben je zelfs geneigd om het apparaat gewoon op de stoep te zetten, maar die gok hebben we maar niet genomen. Een vrij, legaal plekje is gelukkig altijd toereikend. De top van de Twizy ligt op 80 km/h en pas ruim op de tweede helft van dat bereik beginnen de smalle bandjes wat te wringen en krijgen ze niet alle bewegingsenergie meer de bedoelde kant op. De vering is ingericht op het lichte gooi- en smijtwerk met een vrij straffe afstelling. Het nadeel hiervan is dat het rijden op ongelijke klinkers of een pittig drempeltje geen pretje is en laten die nu juist in het natuurlijke habitat van de Twizy veel te vinden zijn.

17 pk
57 Nm
80 km/h
100,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 7.690
€ 7.990
€ 146 / maand
€ 0 / kwartaal