Opel Zafira Tourer 1.4 Turbo Cosmo

- 4 juni 2012

Minder busje dan ooit

Tot zover weinig nieuws onder de zon: als het gaat om ruimte en flexibiliteit, is de Zafira altijd al een uitblinker geweest. 'Functie boven vorm' was altijd het credo en dat kwam de Duitse midi-MPV op een saai en burgerlijk imago te staan. De nieuwe Zafira breekt daarmee. Niet dat de Zafira Tourer niet functioneel meer is, maar de auto ziet er wel een stuk frisser en vlotter en vooral ook forser uit dan de eerste twee generaties. Even in perspectief: de Zafira groeide dus twee decimeter, waarmee 'ie de Ford C-Max achter zich laat en opschuift richting de grotere S-Max.

Van die laatste heeft de Zafira vanuit bepaalde hoeken overigens best iets weg en da's bepaald geen schande. De S-Max is één van de mooiere MPV's en ook de, nota bene gegroeide, Zafira is minder 'busje' dan ooit. Het ontwerp is geïnspireerd op de Astra en de Insignia en dat staat de Zafira buitengewoon goed. Meest in het oog springend is de (gewaagde) doorgetrokken lijn die de koplampen verbindt met de mistlampen. Deze knik kennen we van de Ampera en toont nog wel het meest de durf waarmee Opel van de Zafira een vlotte verschijning heeft willen maken.

140 pk
200 Nm
202 km/h
10,7 s
7,5 (6.3) l/100km
148 g/km
D
22%
€ 28.495
€ 39.225
€ 719 / maand
€ 201 - € 229 / kwartaal
  • Renault Grand Scénic Energy dCi 110 Bose

  • Peugeot 5008 1.6 THP GT

  • Nissan e-NV200 Evalia Connect Edition

  • Kia Carens 2.0 GDI Super Pack Premium

  • Ford Grand C-Max 1.6 EcoBoost Titanium

  • 2005 - Opel Zafira 1.9 CDTi Cosmo