Audi Q5 Hybrid 2.0 TFSI quattro Pro Line

- 20 maart 2012

Dekmantel

Presteren doet de Q5 Hybrid dus prima, maar op papier is een 'gewone' Q5 2.0 TFSI net zo snel. Rekenaars als wij nuchtere Hollanders zijn, spookt bijna als vanzelf de vraag door ons hoofd waarom we dan toch zes mille extra neer zouden tellen voor de Q5 Hybrid. Je kunt er - voor wat het waard is - in ieder geval een goede verstandhouding met je milieubewuste buren op na blijven houden. Voor je eigen geneugten wordt je Q5 Hybrid door Audi bovendien net even wat completer aangekleed: 19 inch lichtmetaal en een uitgebreid infotainmentsysteem (met onder meer navigatie) zijn bijvoorbeeld standaard, waar de non-hybride Q5 2.0 TFSI van je minder milieubewuste (en bedeelde) medemens het zonder moet stellen.

Hèt grote verschil met de non-hybride zit 'm in de aandrijflijn. Het 211 pk sterke 2.0 TFSI-blok dat beide auto's aandrijft, wordt in de Q5 Hybrid geassisteerd door een 54 pk en 210 Nm leverende elektromotor. Een samenspel dat je via de vermogensmeter in de klokkenwinkel op de voet kunt volgen. Meestal zingt de benzinemotor solo, maar vooral binnen de bebouwde kom - juist daar waar een benzinemotor relatief veel verbruikt - levert ook de elektromotor zijn diensten. Een druk op de EV-knop op het dashboard commandeert de Q5 Hybrid nog eens extra om zoveel mogelijk op stroom te rijden. Drie kilometer zou een volle accu dat op papier maximaal vol moeten houden; in de praktijk is het kruit al na een kilometer of twee verschoten.

Gevolg van zo'n beperkte actieradius is dat de benzinemotor al vrij snel weer moet overnemen, wat weer negatieve consequenties heeft voor het brandstofverbruik. Over een afstand van 600 (gelijkwaardig over binnen- en buitenwegen verdeelde) kilometers liet de Q5 een verbruik van 1 op 11 noteren; 3,5 km minder ver dan Audi belooft. Wie het onderste uit de kan wil en het maximale van de Q5 Hybrid vraagt, jaagt het verbruik kinderlijk eenvoudig op naar waarden waarbij je je spontaan afvraagt waar deze Q5 z'n groene energielabel eigenlijk aan te danken heeft. Dat de elektromotor daarbij de benzinemotor bijvalt en voor de final boost zorgt, voelt als een welkome dekmantel om je geweten nog enigszins te sussen.

245 pk
480 Nm
225 km/h
7,1 s
9,3 (6.9) l/100km
159 g/km
D
22%
€ 63.850
€ 80.425
€ 1.474 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • Infiniti EX37 3.7 V6

  • Infiniti EX 30d GT Premium

  • BMW X3 xDrive20d High Executive

  • Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige

  • Mercedes-Benz GLK 220 CDI BlueTEC 4MATIC

  • Lexus NX300h AWD President Line

  • Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige

  • Land Rover Freelander 2 Si4 SE AWD

  • Kia Sorento 2.2 CRDi AWD ExecutiveLine

  • 2017 - Audi Q5 2.0 TFSI quattro S-tronic Launch Edition

  • 2013 - Audi SQ5 3.0 TDI Pro Line

  • 2009 - Audi Q5 2.0 TFSI Pro Line