Think Blue
Het losse schermpje bovenop het dashboard - dat je dus helaas steeds mee moet nemen bij het verlaten van de auto - neemt een prominente plaats in binnenin de Up. Naast de te verwachten navigatie- en telefoniefuncties, willen we vooral de aandacht leggen bij de geïntegreerde Think Blue Trainer. Onder die optie vinden we diverse grafische weergaves die je helpen met het benutten van het juiste schakelmoment of de perfecte mate van acceleratie. Handig is het zeker, want een zuinige auto is één ding, maar een zuinig rijdende bestuurder is weer iets heel anders. Feit is dat het werkt, want met 4,8 liter haalden we gemiddeld slechts ééntiende liter extra verbruik per 100 km ten opzichte van de fabrieksopgave. Sterker nog, met een beetje extra inspanning doken we op momenten zelfs naar 4,2 liter. Dan hebben we het over de waarde die de BlueMotion Technologies-uitvoering in de boeken heeft staan. Een grote factor daarin is het 75 pk sterke driecilindertje dat heel makkelijk oppakt. Hierdoor voelt het opvolgen van de schakeladviezen totaal niet onnatuurlijk en rijd je in stadse omgeving al heel veel in zijn vijf.