Volkswagen Up! 75 pk high up!

- 8 maart 2012

Even wennen

Zeg je Volkswagen, dan zeg je degelijkheid. Zo is het ook altijd met de interieurs. Zakelijk, doeltreffend en van hoge kwaliteit. De Up past echter niet perfect in dat patroon. Zo is de lay-out van het dashboard behoorlijk anders dan de andere Volkswagens, al heeft het in de verte wel wat weg van het klassiek geïnspireerde dashboard van de Beetle. Het materiaal - in veel gevallen in glimmende verschijning - is niet helemaal zoals we van de Duitsers gewend zijn. Waar de concurrenten de hardere kunststoffen van hun eigen modellen zullen herkennen, zal de Volkswagenfan toch een beetje meer verwachten. Het is duidelijk dat het materiaalgebruik het resultaat is van de gevechten tussen de design- en financiële afdeling die bij het tot stand komen van de Up betrokken waren. Gelukkig herkennen we in een goede afwerking weer een echte VW. Zelfs de stoelen zijn geen dertien-in-een-dozijn exemplaren. Met de geïntegreerde hoofdsteun doen ze wat denken aan een sportstoel, al moeten we daar de vergelijking eigenlijk direct afbreken. Het ziet er in ieder geval leuk uit en ze zitten met hun stevige zit helemaal niet verkeerd. Iets meer support vanaf de zijkant zou prettig zijn, al heeft dat meer met comfort dan noodzaak te maken. Achterin kan je heel aardig zitten. Met de 1.85m van de auteur heb je zelfs voldoende hoofdruimte. Qua beenruimte is het wat minder, maar daar kan je in dit segment onmogelijk meer van maken. Binnenkort komt de vijfdeurs Up beschikbaar, waarmee een instap naar de achterbank makkelijker wordt.

75 pk
95 Nm
171 km/h
13,2 s
4,8 (4.7) l/100km
108 g/km
C
22%
€ 8.490
€ 12.680
€ 232 / maand
€ 55 - € 63 / kwartaal
  • Smart ForTwo 45kW Pure

  • Kia Picanto 1.2 CVVT 3 deurs

  • Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort

  • Skoda Citigo 1.0 Ambition

  • Seat Mii 1.0 60pk Reference

  • Renault Twingo 1.2 16v ECO2 Collection

  • 2017 - Volkswagen Up! 1.0 TSI Beats

  • 2014 - Volkswagen e-Up!

  • 2013 - Volkswagen Up 1.0 75 pk automaat High Up