Volkswagen CC 2.0 BlueTDI

- 17 maart 2012

Ruiken aan de upper class

Afstand nemen van de Passat en dichter naar de Phaeton kruipen; het is een nobel streven. Getuige het opgefriste uiterlijk en de (standaard) vierzits configuratie lijken het geen loze ambities. Rijden met de CC versterkt dat gevoel: de vierdeurs coupé voelt niet alleen heel solide aan, ook de stilte en het rijcomfort staan op imponerend niveau. Prijstechnisch en motorisch staat de Phaeton echter nog steeds op eenzame hoogte en is de CC duidelijk meer down to earth. Dat de CC nog altijd een afgeleide van de Passat is, komt wel het duidelijkst terug in het dashboard. Rationeel is daar weinig mis mee, maar het doet wel afbreuk aan het gevoel iets bijzonders te rijden. En dat is jammer, want juist dat gevoel zou de CC moeten overbrengen - waar 'ie verder overigens heel aardig in slaagt. Want ook al is de CC nog steeds heel veel Passat en maar een heel klein beetje Phaeton, na wat plussen en minnen kun je er niet omheen dat de CC je, méér dan een 'plebs-Passat', aan de upper class kan laten ruiken.

  • Chique uitstraling
  • Hoogstaand rijcomfort
  • Ruim interieur
  • Dashboard niet onderscheidend
  • Carrosserie slecht te overzien
  • Lage instap achterin
140 pk
320 Nm
214 km/h
9,9 s
5,6 (4.9) l/100km
127 g/km
D
22%
€ 38.690
€ 46.030
€ 844 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Lexus IS300h F Sport Line

  • Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • Infiniti Q50 2.0T Performance

  • Audi A4 2.0 TDIe Limousine

  • BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition

  • Volvo S60 DRIVe 1.6D R-Design

  • Hyundai i40 1.7 CRDI i-Catcher

  • Opel Insignia 2.0 CDTI EcoFLEX Business

  • Volvo S60 D4 Geartronic Summum

  • Honda Accord 2.0 VTEC Lifestyle

  • 2008 - Volkswagen Passat CC 1.8 TSI