2WD
Denk je aan Jeep, dan denk je aan terreinwagens, dan denk je aan vierwielaandrijving. Toch worden bij onze testauto - als enige Jeep - slechts de voorwielen aangedreven. Natuurlijk is dit ten behoeve van gunstige verbruikscijfers gedaan, maar helaas blijft het effect nog beperkt door het niet bepaald zuinige, atmosferische tweeliter blok. Op constante snelheid gaat het allemaal nog, maar wanneer er snelheidswisselingen gewenst zijn, dan moet de motor steeds behoorlijk op toeren gejaagd worden om het gewenste effect te bereiken. Een extra verzet bovenop de vijf was al prettig geweest om wat minder lange versnellingen te hebben, maar andere 'trucjes' om het zuinige rijden te ondersteunen ontbreken eveneens. Zo zouden een schakelindicator of een startstop-systeem relatief eenvoudige middelen zijn om oudere techniek wat beter met zijn tijd mee te laten gaan. Met een rustige rijstijl kwamen we op een gemiddelde van 8,2 liter benzine per honderd kilometer, maar schrik niet als deze waarde je zo richting de negen of zelfs tien liter schiet met een wat minder alerte rijstijl. Gelukkig is de auto er op gemaakt om relaxt te rijden, dus dat kan de economische rijstijl nog wat ondersteunen. Het onderstel heeft duidelijk een comfortabele inborst en de besturing vraagt de bestuurder vooral niet te heftige inmenging. Een omwenteling gaat erg licht, maar zorgt er daarmee ook voor dat je bij een lange bocht continu licht onderstuur aan het corrigeren bent. In technisch opzicht worden we dus niet echt warm van deze auto, temeer omdat het unique selling point van Jeep, de vierwielaandrijving, ook nog eens ontbreekt.
Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna
Hyundai ix35 2.0 CVVT 2WD StyleVersion
Skoda Yeti 1.2 TSI Ambition Outdoor
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G TS+ Lease Pack
SsangYong Korando 2.0 Sapphire 2WD
Peugeot 3008 1.6 HDiF Première
Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 VVT Exclusive
Kia Sportage 2.0 CVVT X-Clusive 2WD