Chevrolet Volt Base

Harold Rolloos - 4 oktober 2011

Fluisterstil

Tijd om de Volt te starten. Nou ja, starten... Voor je gevoel gebeurt er helemaal niets na het indrukken van de startknop. Het wegrijden gaat dan ook helemaal geruisloos en ook op hogere snelheden blijft het tijdens de eerste kilometers bijzonder stil. En dat is voor onderweg natuurlijk weer lekker rustgevend. De Amerikaan voelt vlot aan dankzij het koppel van 370 Nm dat direct beschikbaar is. In negen seconden zit hij op de honderd en de topsnelheid ligt op 161 kilometer per uur. Ook op het rijgedrag valt weinig aan te merken. De vering is comfortabel en de besturing is licht maar tegelijkertijd voldoende communicatief. Tot zover maakt de Volt de hooggespannen verwachtingen helemaal waar. Na pak 'm beet 75 kilometer springt de benzinemotor vrijwel onopgemerkt bij en lijkt alles koek en ei. Lijkt inderdaad, want in de Zwitserse bergen pakt het anders uit. De 1.4 benzinemotor heeft moeite met het aandrijven van de meer dan 1.700 kilo wegende Chevy. Het resultaat is een behoorlijk wat lawaai tijdens het bergop rijden omdat de krachtbron flink wat toeren moet maken. Hierdoor stijgt het verbruik explosief en mag je blij zijn als je met één liter tien kilometer kunt afleggen. Tel daarbij de kleine tankinhoud van slechts 35 liter op en het rekensommetje is snel gemaakt. De Volt is ineens niet zo zuinig meer en de vraag is hoe vooral zakelijker rijders (want 0% bijtelling) met een tankpas hier mee om zullen gaan. Maalt die daadwerkelijk om het verbruik en gooit die de Volt 's nachts aan de laadpaal of tankt die gewoon lekker benzine?

150 pk
370 Nm
161 km/h
9,0 s
0,0 (1.6) l/100km
27 g/km
A
22%
€ 41.950
€ 41.950
€ 769 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Ford Mondeo ECOnetic 1.6 TDCi Titanium

  • Toyota Prius Plug-in Dynamic Business

  • Citroën DS5 200 THP Sport Chic

  • Opel Ampera

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium

  • Toyota Prius 1.8 HSD Dynamic

  • Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Pro Line