Dynamisch karakter
Lachende derde van het efficiënte karakter is het comfort aan boord van de XF. Een retourtje Frankfurt, waarbij de snelheid regelmatig schommelde tussen 160 en meer dan 200 km/h, verliep in alle rust. Bij 160 draait de motor slechts 2.000 rpm en zelfs boven de 200 km/h krijg je - ten onrechte - het idee dat de koek nog lang niet op is. Ook het verbruik spint garen bij het laagtoerige karakter. Heen en weer naar Frankfurt (totaal 800 kilometer) resulteerde in een keurig verbruik van bijna 1 op 14 en als je over een beheerste rechtervoet beschikt, is bij Nederlandse snelheden zelfs 1 op 18 haalbare kaart. Inboeten aan comfort doe je pas wanneer je de XF over slecht onderhouden asfalt stuurt. Het zijn vooral de platte, brede banden om de 20 inch wielen die zich dat mogen aanrekenen. Storend wordt het niet, maar je voelt toch dat de auto iets stugger wordt. Keerzijde is dat de XF in bochten wel heerlijk aan het asfalt kleeft. Je kunt de auto met ongekende precisie door een bochtig landschap dirigeren zonder dat de statige Jag een krimp geeft. Qua rijeigenschappen zit de XF één van z'n grootste rivalen, de BMW 5 Serie, in het vaarwater en dat mogen de Engelsen als een groot compliment zien. De harmonie tussen comfort en dynamiek is zo goed, dat het ronduit jammer is dat de automaat bij een sportieve rijstijl wat nerveus wordt. Daardoor prefereer je cruisen uiteindelijk vaak boven het snellere bochtenwerk.
Infiniti M35h GT Premium
Mercedes-Benz E-Klasse E250 CDI Avantgarde
Audi A6 Hybrid 2.0 TFSI Pro Line Plus
BMW 5 Serie 523iA High Executive
Mercedes-Benz E-Klasse Limousine E 300 BlueTEC Hybrid Avantgarde Ambition
Cadillac CTS 2.0T Premium
Infiniti M37S Premium
Lexus GS 450h Executive
Mercedes-Benz CLS 280 Prestige Plus
Volvo S80 D5 Geartronic Summum
Lancia Thema 3.0 V6 MultiJet II 239pk Platinum