Voorbeeldige stijfheid
Het grote probleem van auto's die niet ontwikkeld zijn als cabriolet maar als hatchback of sedan is de beperkte stijfheid. Als het dak van een hatchback wordt verwijderd moeten er aanpassingen gedaan worden aan het chassis om de stijfheid te verbeteren, anders zou de auto onbestuurbaar worden. Deze verstevigingen zorgen ervoor dat de auto weer reageert zoals zijn dichte gebroeders, maar ook dat het wagengewicht toeneemt. Bij de Golf Cabriolet is het eerste punt duidelijk merkbaar. Het stuurgedrag is net zoals van iedere andere Golf: strak en voorspelbaar. Ondanks dat de testauto was voorzien van de basismotorisering, de 105 pk sterke 1.2 TSI, merk je het toegenomen wagengewicht niet hinderlijk. Tot 120 km/u is de auto zelfs boven verwachting snel. Rijd je echter in de vijfde of zesde versnelling, dan is de versnelling zelfs bij volgas nihil. Terugschakelen is het devies bij inhaalacties op de snelweg, of de autobahn waar ruim de helft van de testkilometers is afgelegd. Voor het gemiddeld verbruik zijn de lange 5 en 6 wel positief, zo komt het testverbruik uit op 6.6 l/100km, wat boven de fabrieksopgave is, maar gezien de vele kilometers op hogere snelheid - en tevens open - is dit een keurig verbruikscijfer. Tijdens de autobahnkilometers valt op dat de auto als een blok op de weg ligt en open rijden ook bij snelheden boven de 120 km/u aangenaam is. Wat dan wel een aanrader is, is het gebruik van het windscherm. Deze simpele toepassing zorgt voor een enorme verhoging van het comfort in de auto. Turbulentie is verleden tijd, zoals gezegd ook op hogere snelheden en zelfs bij temperaturen onder de 20 graden Celsius en de verwarming op 23 graden is het goed toeven.
2021 - Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
2020 - Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
2016 - Volkswagen Golf BlueMotion 1.0 TSI DSG Comfortline
2015 - Volkswagen Golf GTE
2014 - Volkswagen e-Golf
2014 - Volkswagen Golf Sportsvan 1.2 TSI DSG Highline
2014 - Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI 122pk DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI DSG Performance
2013 - Volkswagen Golf 1.4 TSI DSG Highline
2013 - Volkswagen Golf 2.0 TDI Highline