Magistraal
Al met al weegt de Roadster slechts 938kg. Dat is niet veel, maar als je daar dan bij bedenkt dat de Roadster voortgestuwd wordt door de drieliter V6 die we ook kennen van de Ford Mondeo ST220 – al spreekt Morgan liever van een Jaguar herkomst - dan zullen de prestaties niet verrassend zijn. In minder dan vijf seconden snel je met deze moderne klassieker naar de honderd. De stugge pedalen en de mechanisch aanvoelende versnellingsbak die zich met korte klappen laat bedienen, geven je daarbij een gevoel van pure sportiviteit. Bij het versnellen komt een heerlijk geluid vrij, dat ondanks het relatief moderne blok, toch een klassieke toon heeft. Bij het loslaten van het gaspedaal, komen er heerlijk gorgelende plofjes uit het uitlaatsysteem ten gehore. Even ongemerkt een dorpsstraatje door schuifelen is er dan ook niet bij, want mensen moeten gewoon even opkijken wat er aankomt. Gevoelsmatig wil je met deze auto eerder cruisen dan racen. Dat gaat ook prima, want de Morgan laat zich laidback rijden en pakt vanaf 1.000 toeren al makkelijk op en kan zelfs dan versnellen als dat nodig is. Toch is het af en toe magistraal om het gaspedaal diep weg te trappen. Het blok trekt nog lang door als je gevoelsmatig al lang hebt willen schakelen en het mooie is dat je de yup in de stoere GTI het snot voor de ogen rijdt met je ‘klassieker’. Het bochtenwerk is helaas niet zo straks als je hoopt bij een auto met een laag zwaartepunt als deze. Het is zeker niet behelpen, maar het had best een snaartje strakker gemogen. Dat je daarbij wat meer moet werken, mag geen probleem zijn, aangezien dat bij de pedalen het schakelen ook al moet. Een leuk item van de Roadster is de handrem uit de racerij. Bij het aantrekken moet je hem met je duim vergrendelen, terwijl je bij het loshalen juist niks hoeft in te drukken. Precies het tegenovergestelde van de normale handrem dus. Ideaal om de bocht door te glijden, aldus Morgan, maar dat hebben we maar ter kennisgeving aangenomen.