Hyundai i10 1.2 i-Catcher

Pawel Piotrowski - 30 juli 2011

Pittige viercilinder

Hyundai speelt met de i10 handig in op het sentiment dat een viercilindermotor bij voorbaat 'luxer' dan een driecilinder is. Dat dit niet altijd zo hoeft te zijn bewijst de oude 1.1 viercilindermotor die op papier niet noemenswaardig beter presteert dan een moderne driecilinder. Een betere optie is de moderne 1.2i motor die met 85pk en 121Nm in de praktijk meer dan volstaat en in theorie zelfs zuiniger dan de 1.1 is. Beide motoren zijn - mits handgeschakeld - vrijgesteld van BPM en MRB en vallen in de 14% bijtellingscategorie. Met de 1.2i motor hoef je daarvoor geen concessies te maken. Het soepele blokje is niet alleen goed bij de les, vanaf 3.000tpm levert het genoeg vermogen om voldoende vlot onderweg te zijn. Op nat wegdek is het zelfs teveel van het goede. De i10 heeft geen tractiecontrole en de goedkope Kumho banden willen dan nog wel eens in de eerste en tweede versnelling doorslippen. Een minder geoefende bestuurder zou hier best van kunnen schrikken. Van het benzineverbruik zul je niet gauw schrikken. Ons testverbruik van 5,1 liter per 100km is zeer netjes. Dat zou zelfs beter kunnen als de i10 met cruise controle zou zijn uitgerust. Het weggedrag van de i10 is zoals je dat van een auto uit het A segment mag verwachten. Comfortabel, maar niet bijzonder dynamisch. De i10 helt behoorlijk over en heeft een sterke neiging tot onderstuur. De besturing is door de elektrische bekrachtiging tamelijk gevoelloos, daar staat tegenover dat de i10 wel lekker licht stuurt.

85 pk
121 Nm
169 km/h
12,3 s
5,1 (4.6) l/100km
108 g/km
C
22%
€ 7.995
€ 11.695
€ 214 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance

  • Peugeot 107 1.0 XS

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i Comfort Navigator

  • Kia Picanto 1.2 CVVT EcoDynamics

  • Suzuki Alto 1.0 Exclusive

  • Chevrolet Spark 1.0 LS

  • Citroën C1 1.0 Sensodrive Ambiance

  • 2020 - Hyundai i10 1.0 Premium

  • 2013 - Hyundai i10 1.0 i-Motion Comfort Plus

  • 2008 - Hyundai i10 1.25i ActiveVersion Cool