Het exterieur
Vooral van buiten valt op dat Mazda de 2 wat leuker heeft gemaakt. Vooral de nieuwe, heldere projectorkoplampen en achterlichten vallen op. De lichtunits geven de auto een volwassen gezicht. De grille is net als op alle andere Mazda’s vijfhoekig vormgegeven, aan de bovenkant voorzien van een chromen strip en onderin de voorbumper zijn de luchtgaten en mistlampen scherper getekend. Al met al een geslaagd neusje.
Aan de zijkant oogt de Mazda2 wat anoniem. Heel voorspelbare lijnen en een smal langwerpig derde zijruitje geven hem geen sportieve look, maar daar zijn de klanten in deze klasse waarschijnlijk ook niet naar opzoek. De stootstrips, spiegels en handgrepen zijn meegespoten in het Breeze metallic van de testauto en alleen de echte kenners zullen ontdekken dat de C-stijl nu bij elke uitvoering zwart is. Op het kentekenbewijs staat de auto genoteerd als beige. Eerlijk gezegd komt naar mijn mening groen eerder in de buurt. In de folder lijkt de kleur inderdaad beige, maar de drukinkt vertekend altijd, zodat daar niet aan vastgehouden kan worden. Wellicht dat de mensen van de RDW de folder ter hand hebben genomen in plaats van naar de auto te kijken. Opel gebruikt ook de kleur Breeze, maar bij dat merk is het meer blauw.
Net als de zijkant is ook de achterkant erg gewoontjes gevormd. De nieuwe lichtunits met zilveren accenten en de reflectoren onder in de bumper geven overigens wel een leuk accent aan de kont. De kentekenplaat is laag in de achterklep gemonteerd en daardoor is ook de handgreep op de klep te openen laag geplaatst. De lichtmetalen wielen zijn onderdeel van het Première-pakket en zijn uitgevoerd in de maat 195/45 R16. Behoorlijk lage banden dus, wat dat met het weggedrag doet zal later aan bod komen. Ook een in kleur gespoten grille en zwarte B-stijl covers horen bij het tijdelijk gratis pakket.