Het interieur
In het interieur is duidelijk gekozen voor een doelmatige, sobere invulling door middel van grijstinten. Van de donkere en middelgrijze bekleding tot het donkergrijze met metaalkleurige dashboard is alles grijs. Ondanks dat zo'n opsomming wel heel erg saai klinkt, is het toch niet zó saai. Maar sprankelend is ook weer wat anders.
Het sportief gevormde stuur met bediening voor audio en boordcomputer ligt lekker in de hand en de meters erachter zijn duidelijk afleesbaar, al is het wel zeer opmerkelijk te noemen dat een temperatuurmeter ontbreekt. Er is weliswaar een waarschuwingslampje voor het geval er echt dingen mis zijn, maar degenen die zuinig zijn op hun motor, maar toch af en toe het onderste uit de kan willen, zullen het wel missen. Het vergde even wat moeite om door de opties van de boordcomputer heen te komen, maar uiteindelijk lukt het toch door het schuifknopjes links op het stuur een keer in te drukken. Eenmaal een keer gedaan, kost het uiteraard geen moeite meer. Ook de bediening van de knopjes links naast het stuur voor bijvoorbeeld cruisecontrol en hoogteverstelling van de koplampen hebben een wat eigenzinnige bediening, maar ook hier geld dat het eenvoudig gaat als je maar eenmaal weet hoe.
De console is functioneel van opzet en krijgt nog wat kleur door de oranje verlichting van de knopjes. Alles zit op een logische plek en heeft een even zo logische bediening. Wel vraag ik me af of het nodig moet zijn dat knoppen naast elkaar ietwat bewegen als je één van hen indrukt.
De sportief gevormde stoelen zijn wat aan de harde kant, maar zitten desondanks goed. Uiteraard is de stoel op de te verwachten posities naar de berijder aan te passen, maar ook een kanteling van de stoel en verstelling van de lendensteunen is mogelijk voor de bestuurder. Samen met het verstelbare stuur moet het dan voor iedereen mogelijk zijn een goede positie te vinden. De middenarmsteun die bij het Editionpakket hoort geeft nog weer even een beetje extra comfort. Ook achterin is het prima vertoeven in deze station. Sterker nog je hebt zelfs meer dan genoeg hoofd- en beenruimte, zodat zelf lange personen geen contact zullen maken voor stoel voor zich of de hemelbekleding. De bagageruimte is eveneens 'des stations' met een net afdekzeil eroverheen. Het zeil loopt overigens ook aan de zijkanten door een geleider, zodat je geen last krijg van een hangend zeil op den duur.
2022 - Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
2016 - Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+
2016 - Opel Astra 1.6 CDTi Innovation
2013 - Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo
2012 - Opel Astra GTC OPC
2012 - Opel Astra GTC 1.4 Turbo Sport
2011 - Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo Sport
2010 - Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo
2008 - Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition
2006 - Opel Astra 1.4 Edition