Citroën C5 Tourer 1.6 e-HDi EGS Ligne Business

Harold Rolloos - 24 maart 2011

Zware taak

Die facelift is volgens de fabrikant hard nodig om de middenklasser de komende tijd de strijd met de concurrentie aan te laten gaan. Alleen al in Frankrijk is die moordend: Renault kwam onlangs met de vernieuwde Laguna op de proppen en Peugeot heeft nog maar kort geleden de splinternieuwe 508 gelanceerd. En dan laten we de Mondeo, Passat en Avensis nog maar even buiten beschouwing. Een zware taak voor de gefacelifte C5 dus, maar wat heeft Citroën nu precies aangepast? Aan de buitenkant eigenlijk niet bijster veel. Zo ontkomt ook de C5 niet aan de LED-dagrijverlichting in de koplampen. Verder zijn de achterlichten wat donkerder gemaakt. Het nieuws zit vooral onderhuids: met de nieuwe 1.6 e-HDi hoopt Citroën zich te kunnen mengen in de strijd om de '25%-bijtellingsrijder'. Vanwege dit gegeven is deze Ligne Business-uitvoering ingesteld op de zakelijke rijder. Navigatie, bluetooth, automatische airco, parkeersensoren en cruise control zijn bijvoorbeeld standaard. Daarnaast kreeg onze testauto nog een panoramisch glazen dak en metallic lak mee als optie, waardoor de totaalprijs op ruim 33 mille uitkomt.

112 pk
240 Nm
190 km/h
14,3 s
5,8 (4.6) l/100km
120 g/km
C
22%
€ 27.390
€ 33.380
€ 612 / maand
€ 358 - € 383 / kwartaal
  • Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business

  • Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

  • Skoda Superb Combi Greenline 1.6 TDI Business Line

  • Renault Laguna Estate 1.5 dCi Série Limitée Exécutive

  • Skoda Superb Combi 1.6 TDI Greenline Ambition Businessline

  • Hyundai i40 CW 1.7 CRDi Business Edition

  • 2022 - Citroën C5 X Plug-In Hybrid 225 Business Plus

  • 2008 - Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique

  • 2008 - Citroën C5 2.0 HDiF Comfort