Zakelijk
Voordeel van deze aandrijflijn zou natuurlijk vooral tot uiting moeten komen in de verbruikscijfers. Seat rept zelf van 5,3 liter per 100 kilometer. Dat zouden bijzonder nette waarden zijn voor een station met meer dan 100 pk en een benzinemotor. Helaas blijkt de praktijk ook wel iets anders. Natuurlijk was het koud en hebben we niet al het comfort uitgeschakeld om brandstof te besparen, maar met zeer bewust rijgedrag kwamen we nog op 6,5 liter gemiddeld. Op trajecten waar je de verbruiksmeter uit het oog verliest en wat meer van de auto gaat vragen schiet je daar dus zelfs nog overheen. Gelukkig kijkt de belastingdienst alleen naar de fabriekswaarden en of je nu zuinig rijdt of niet, je hoeft zakelijk sowieso maar 20% bijtelling te rekenen. Zakelijk is inderdaad een woord dat best aan deze compacte auto verbonden kan worden. Vandaag de dag hoe je je echt niet meer te schamen in een compacte auto en de rijke uitrusting bevestigt dat alleen maar. Climatecontrol, cruise control, stoelverwarming, leren bekleding en xenonverlichting zijn items waar iedereen blij van kan worden. Een en ander is netjes verwerkt in het prima afgewerkte dashboard dat naast zijn degelijke basis wat is opgeleukt met zilvergrijze accenten en rode verlichting. Uiteraard is dat weer voor de sportieve Seat-touch, maar je moet er wel van houden. Met name het rood is een onrustige factor in het interieur. Tot slot kunnen we niet om de knots van een audiobediening heen. Waarom de halfbroertjes, of -zusjes, binnen het concern alles netjes op het stuur verwerkt hebben en de Ibiza een onooglijk ding achter het stuur heeft, is ons een raadsel.