Opvallend comfort
Doordat de succesvolle zeventraps DSG-versnellingsbak in de aandrijflijn gemonteerd is, ben je verzekerd van een comfortabel rijgedrag. Met het constant lage toerental zoemt de motor rustig op de achtergrond, terwijl de automaat haarfijn aanvoelt wanneer je toch even wat meer pit verlangt. Uiteraard kent de bekende pook ook een sport- en manuele stand, al moet gezegd worden dat de auto daar eigenlijk niet om vraagt. Ondanks dat Seat een sportief merk beoogt te zijn en de gereden Ibiza ST zelfs een sportuitvoering inclusief dito onderstel is, zou je dat geblinddoekt niet direct aan deze auto verbinden. Zelfs met de blinkende zeventien inch rijdt de Seat redelijk gladjes, zou er nog wat meer lucht om de velgen zitten dan zou het best een comfortabele auto kunnen worden. Ook het stuurgedrag valt in datzelfde straatje. Het gaat prettig communicatief, maar is ook weer niet zo scherp dat het het predicaat sportief zou moeten krijgen. En eigenlijk is dat wel prima. Wie immers steeds flink op het gas gaat en rap de hoek om wil kan beter een driedeurs Cupra bestellen.