Cadillac CTS-V Coupé

Jan Westerhof - 8 december 2010

Het blok van de ZR1

En dan het allergrootste feest: het blok van de CTS-V is er namelijk niet zomaar eentje. Het is het 6.2 liter - oftewel 376 cui - metende Big Block, zoals die ook in de Corvette ZR1 ligt. In die auto hebben ze er een nog grotere Eaton-compressor op geschroefd en noemen ze hem de 'LS9', maar de 'gedowntunede' - lekker vreemd woord in deze context - versie in de CTS-V heet 'LSA' en is gemaakt van dezelfde topmaterialen. En de ZR1 mag dan 647 pk en 819 Nm hebben, de CTS-V is met 564 pk en 735 Nm nog steeds een van de sterkste auto's van het moment. Gaat dat van zijn plek? Zo'n vraag kan alleen met een enorme ironie gesteld worden, want wat is dit een beest! De gereden auto had helaas een niet altijd even goed reagerende en schakelende automaat, maar het is overweldigend hoeveel kracht er vrij komt als je het gas intrapt. En voor de liefhebbers van USA-V8'en: je hoort hem wel duidelijk hameren, maar de gierende compressor en de flinke isolatie dempen het geluid behoorlijk.

564 pk
735 Nm
282 km/h
4,4 s
onb (14.7) l/100km
350 g/km
G
22%
€ 134.490
€ 134.490
€ 2.466 / maand
€ 286 - € 327 / kwartaal
  • BMW 6 Serie Coupé 635d High Executive

  • Lotus Evora S 2+2

  • 2014 - Cadillac CTS 2.0T Premium

  • 2008 - Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury

  • 2005 - Cadillac CTS 3.2 Elegance