Het interieur
Van binnen valt vooral de goede materiaalkeuze van de fabrikant op. De bovenzijde van het dashboard, portieren, middenconsole alles is keurig afgewerkt met zacht aanvoelende matte materialen. Het enige smetje op dit alles is het scherm van het infoscherm dat onder bepaalde omstandigheden weerspiegelt in de voorruit. De donkere afwerkingslijsten zijn niet ieders smaak, maar mij kan het wel bekoren. Een optie is het navigatiesysteem dat werkt met een uitklapbaar scherm bovenin het dashboard en te bedienen is met een separate afstandsbediening die naast de versnellingspook is gestationeerd, een mooi en duidelijk systeem maar wel duur met een prijs van € 3.250. Onder dit scherm de infodisplay van de boordcomputer, airco en radio, daaronder drie Alfa-achtige ventilatieroosters en nog verder naar onderen de standaard radio/cd-speler en de bediening van de automatische airco met een combinatie van tiptoetsen en draaiknoppen. De controlelampjes in de draaiknoppen zijn zeer matig afleesbaar, maar deze functies zijn goed te volgen in het infoscherm.
De meters zijn voorzien van een zilverkleurig randje en cursief gedrukte cijfers. De controlelampjes zijn links, rechts en in het midden tussen de meters geplaatst en duidelijk zichtbaar. Heel irritant is het lampje van de cruise control dat continue brandt als de snelheidsregelaar op ON staat. Ten eerste is zo’n ON/OFF-knop totale onzin en ten tweede wordt je oog steeds naar dat ene brandende lampje getrokken.
De cruise control is overigens heel simpel bedienbaar met de toetsen op de rechterspaak van het stuuwiel, links zitten knoppen voor onder meer het volume van de radio. Het stuur is, net als de pookknop en handremgreep bekleed met leer en is voldoende dik voor een lekkere grip. Achter het stuur zitten, zoals nog steeds bij veel Japanners knopjes verstopt voor de dashboardverlichting en de uitschakeling van de passagiersairbag.
De zitpositie is prettig laag in te stellen en de stoel, bekleed met een fijn aanvoelende stof steunt op de juiste plaatsen, ook in vlot genomen bochten. Vreemd is echter dat de bestuurder zijn rugleuning traploos met een draaiknop kan verstellen en de passagier dit met een hendel moet doen. Het driespaaks stuur is in lengte en hoogte in te stellen en samen met de goede plaatsing van de pook en middenarmsteun zorgt dit voor een heel fijne zitpositie in de Mazda6.
Achterin in voldoende ruimte voor de voeten en benen, de hoofdruimte kan er mee door, overdreven ruim is anders. De achterbank is voorzien van drie hoofdsteunen en rolgordels en is net als de voorstoelen goed van vorm. Om de bagageruimte uit te breiden is de bank voorzien van een ingenieus klapsysteem. Standaard is de bagageruimte 505 liter groot, maar door aan twee hendeltjes in de zijwanden te trekken klappen de rugleuningen in no-time naar voren en schuiven de zittingen gelijk mee zodat er in een handbeweging een vlakke laadvloer ontstaat. Karakuki noemt Mazda dit. Onder de laadvloer zitten nog wat opbergvakken en de testauto is voorzien van een rubberen beschermingsmat die € 85 kost, maar dan wel de laadvloer netjes schoon houdt. Met het afdekscherm is het de eerste keer even kijken hoe het precies moet met bevestigen maar als je dit eenmaal door heb zit hij zo op z’n plek, net als het ingebouwde net om doorschieten van hoge lading te voorkomen. Dit is zowel achter de achterbank als achter de voorstoelen in het plafond te bevestigen.
Peugeot 407 SW 1.8-16V XR Pack
Renault Laguna 2.0 16v Tech Road Grand Tour
Ford Mondeo Wagon 1.8i-16V Platinum
Toyota Avensis 1.8 VVT-i Wagon Panoramic Business
Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Linea Luna
Fiat Croma 1.8 16V Dynamic
Volvo V50 1.6D Kinetic
Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business
Citroën C5 Tourer 2.0i Dynamique
Skoda Octavia Combi 1.6 Ambiente
2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature
2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+
2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M
2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack
2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power
2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS
2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
2006 - Mazda 6 MPS