Comfortabel en wendbaar
Onder de stijlvolle motorkap van de Sportage zit bekende techniek. Ons exemplaar is een 2.0 CVVT met voorwielaandrijving en zestraps automaat. De atmosferische benzinemotor levert zijn vermogen en koppel bij een hoog toerental af. Op papier klinkt 163pk en 194Nm best goed, maar in de praktijk voelt de Sportage nogal lui aan. Tot 100km/h zijn de prestaties in orde, daarboven merk je dat de motor te weinig trekkracht onderin heeft. De automaat schakelt bij het geringste commando een of zelfs twee verzetten omlaag om de vaart erin te houden. Dat doet afbreuk aan het rijcomfort en het brandstofverbruik. Ons testverbruik lag op 10,7 liter per 100 kilometer, een stuk hoger dan de fabrieksopgave. Een moderne kleine turbomotor met meer koppel onderin zou wenselijk zijn. Kia lanceert op de Mondial de l’automobil in Parijs een kleine 1.6 GDI benzinemotor met directe inspuiting. Misschien dat deze nieuw ontwikkelde motor beter bij de Sportage past. De Sportage kenmerkt zich verder vooral als een comfortabele en stille reisgenoot. Op hogere snelheden is het windgeruis wel nadrukkelijker aanwezig, evenals de motor bij hogere toerentallen. De naam Sportage impliceert een sportieve insteek. Deze vinden wij terug in het dynamische rijkarakter. Overhellen is in mindere mate aanwezig en de besturing is direct. Rond de middenstand voelt het echter allemaal wat vaag en zompig aan, daarnaast is de bekrachtiging aan de sterke kant. Voor een drukke stad als Parijs is dat ideaal, de Sportage laat zich makkelijk door het verkeer dirigeren.
Jeep Compass 2.0 CRD Sport
Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna
Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima
Peugeot 3008 1.6 HDiF Première
SsangYong Korando D20T Sapphire
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G TS+ Lease Pack
Hyundai ix35 2.0 CVVT 2WD StyleVersion
Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense