Volvo C70 2.0D Powershift Intro Edition

Pawel Piotrowski - 4 augustus 2010

Kilometervreter

Deze praktische eigenschappen maken van de Volvo een dagelijks inzetbare auto. Hierbij past dan ook de inmiddels niet meer leverbare 2.0D dieselmotor met 136pk en 320Nm die van de C70 een kilometervreter maakt. De nieuwe zestraps Powershift transmissie voegt daar niet alleen een vleugje comfort aan toe, maar verlaagt dankzij de dubbele koppeling - en de daarmee gepaard gaande kortere schakelmomenten - ook het verbruik ten opzichte van de handgeschakelde variant. Met de lawaaierige dieselmotor is de C70 voldoende vlot onderweg, al staan er geen grote vermogensreserves paraat. Dat merk je vooral bij tussenacceleraties vanaf 120 kilometer per uur, waarbij de 2.0D moeite heeft om de Volvo rap te versnellen. Vanuit stilstand speelt het hoge koppel parten met de matige grip van de C70. Bij iets te veel gas slippen de voorwielen gauw door en grijpt de tractiecontrole in. Ook op bochtige wegen en rotondes verliezen de voorwielen snel grip doordat de gewichtsverdeling van de C70 niet optimaal is. De zware dakconstructie drukt namelijk vooral op de achteras. De Powershift automaat schakelt sneller van verzet over dan dat de oude Geartronic dat deed, maar houdt wel relatief lang een gekozen versnelling vast. Bij tachtig kilometer per uur blijft de automaat onnodig lang in de vijfde versnelling hangen waardoor de diesel 1900 toeren blijft draaien. Met een tik tegen de pook kan men de automaat naar de zesde versnelling dwingen, maar dat zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. Ons testverbruik bleef steken op 7,5 liter per honderd kilometer. Gezien de prestaties van het blok valt hier voor Volvo nog veel winst te boeken, hopelijk zal de nieuwe D3-dieselmotor deze waar kunnen maken.

136 pk
320 Nm
205 km/h
11,1 s
7,5 (6.3) l/100km
167 g/km
G
22%
€ 44.995
€ 59.645
€ 1.093 / maand
€ 426 - € 458 / kwartaal
  • Mercedes-Benz SLK 200 BlueEFFICIENCY

  • Lexus IS 250C Executive

  • 2006 - Volvo C70 2.4i Summum