Ander gezicht
Dat betekent echter niet dat je met deze SUV niet heel ontspannen kunt rijden. Want dat is een ander gezicht van de Cayenne, dat van de comfortabele reisauto. Rijd je bijvoorbeeld 'rustig' 150km/h, dan geeft de toerenteller net 2.000 aan en zoemt de motor stilletjes in het vooronder. Met dank aan de achttraps automaat, die de twee hoogste versnellingen als overdrive gebruikt. Handmatig schakelen via het stuur is overigens geen aanrader: de knoppen werken niet bepaald intuïtief, met op- en terugschakelen aan beide kanten en in de gevoelsmatig de verkeerde richting.
Voor de vorm zijn we ook nog even het terrein in gereden. De Cayenne mag dan geen echte terreinwagen zijn, hij beschikt wel over een aantal systemen die terreinrijden mogelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan luchtvering met een hoge stand voor extra bodemvrijheid, een sperdifferentieel en hill descent control. Allemaal te bedienen via het knoppencluster op de nogal drukke middenconsole. In het terrein hield de Cayenne aardig stand, maar hij had geluk dat het droog was: in modderige omstandigheden zullen de 'mooiweerbanden' waarschijnlijk roet in het eten gooien.