BMW ActiveHybrid X6

Jan Westerhof - 20 juni 2010

München niet verraden

De enige echte kritiekpunten die we hebben zijn het iets teveel aanzwellende windgeruis - bij andere auto’s waarschijnlijk niet eens opgevallen, maar die kosten dan ook geen kleine anderhalve ton - en de beperkte ruimte op de achterbank en in de kofferruimte. Een gevolg van de coupédaklijn, die er tevens voor zorgt dat het zicht naar achteren ingeperkt wordt. Bekende manco’s van de X6. De daklijn enkele centimeters doortrekken had het ruimteprobleem op de achterbank opgelost. Hebben we ook meteen de objectief vast te stellen nadelen gehad. Dingen als imago of vormgeving mag iedereen voor zichzelf bepalen: persoonlijk vind ik een X6 zeer gaaf. Gaaf wordt het overigens ook als je tijdens hoeken en sturen gaat onderzoeken of de ActiveHybrid X6 München niet verraadt. Wees gerust, want ook het meergewicht van pakweg 400 kilo aan elektromotoren en accu’s heeft nauwelijks merkbare invloed op de hoogstaande dynamische BMW-kwaliteiten van de X6. Het is bijna utopisch hoe BMW het voor elkaar krijgt om zo’n hoge en zware auto op een dergelijk lichtvoetige wijze te bewegen. Je kunt de auto exact plaatsen en de besturing is BMW-direct en BMW-precies. Overhellen is er nauwelijks bij en het onderstel geeft uitstekend door hoe de auto in verbinding staat met het asfalt. Iets te goed wellicht, want de auto is op matig wegdek erg stug. Dan is het jammer dat het onderstel van de ActiveHybrid X6 geen comfortstand kent. Trouwens weer een zeldzaam minpuntje gevonden. Verder is het weer een opsomming van lof: uitmuntend zittende en verstelbare stoelen, perfecte bediening - zelfs van het iDrive - en een hoogstaand materiaalgebruik met een schitterende afwerking.

485 pk
780 Nm
236 km/h
5,6 s
12,4 (9.9) l/100km
231 g/km
F
22%
€ 130.498
€ 139.738
€ 2.562 / maand
€ 415 - € 475 / kwartaal
  • Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE

  • Audi Q7 4.2 TDI quattro Pro Line+ S-Line

  • Volkswagen Touareg 4.2 V8

  • Mercedes-Benz ML 350 BlueTEC 4Matic

  • Infiniti FX50 S 5.0 V8 VVEL

  • 2016 - BMW X6 M 4.4 V8

  • 2012 - BMW X6 M50d

  • 2008 - BMW X6 xDrive35d High Executive