Urbaan gebied
De aandrijflijn begint met een dubbel geblazen V8, die geoptimaliseerd is met ‘Efficient Dynamics’: een reeks energiebesparende maatregelen die het brandstofverbruik zo ver mogelijk terugdringt. Wat bij deze X6 echter een belangrijkere bijdrage aan dit relatief lage verbruik levert, zijn de twee elektromotoren van 63 en 67 kW. Deze motoren zorgen ervoor dat de ActiveHybrid X6 een zogenaamde ‘full hybrid’ is: een auto die dus ook op louter elektronische energie kan rijden. Bij de ActiveHybrid X6 werkt dat als volgt: de 67 kW sterke elektromotor brengt de X6 vanaf stilstand in beweging en laat hem tot 65 km/h volledig op deze elektromotor rijden. De auto voelt zelf aan wanneer er meer kracht nodig is dan de elektromotor leveren kan. In dat geval start de 63 kW sterke elektromotor de biturbo V8 en werkt dan als stroomgenerator voor de accu. In theorie lijkt het heel fraai, maar net als zo vaak gaat het in de praktijk toch anders. De dikke V8 komt bij accelereren al heel snel om de hoek kijken en de elektromotor kan het solo slechts aan als je de acceleratie met een kalender wilt gaan bijhouden en er geen sliert auto’s in je nek hangt. Rijd je echter op constante snelheid tot pakweg 70 km/h op de snelheidsmeter, dan gaat na een paar seconden de verbrandingsmotor uit en rijdt de ActiveHybrid X6 tot een afstand van tweeënhalve kilometer op alleen de elektromotor verder. De accu laadt zich dan tijdens het rijden en het remmen weer op en aangezien dergelijk verkeersgedrag in de stad veel voorkomt, rijd je in urbaan gebied vaak elektrisch. Scheelt een slok op een borrel, want juist daar willen dikke motoren het op een zuipen zetten.