Bedankt Roemeniƫ
Het laat zich raden dat de Duster dan ook niet uitnodigt om op de snelweg als een echte SUV de linkerbaan onveilig te maken. Desalniettemin gaan mensen wel aan de kant als ze de zelfbewuste chromen grille van de Duster op zich af zien komen, om vervolgens jou weer in te halen en al omkijkende proberen te ontdekken bij welke dealer ze zich kunnen vervoegen. Vaker reden we echter 100 dan 120 en opvallend genoeg was het geluid en ook de mate van vibratie zelfs minder bij 140 op de snelheidsmeter dan bij 120. Dergelijk hoge tempi fnuiken echter het verbruik en dat hebben we dus ook zelden gedaan. Beter is het om de snelheid er maar uit te halen en van het opvallend goede veercomfort te genieten. De behoorlijke wielbasis en zijn op het minder fraai geplaveide Roemeense wegdek afgestelde vering en demping maken hem op dat gebied zelfs beter dan menig grotere SUV. Zo'n fijnzinnige wegligging als veel van die grote SUV's heeft de Duster echter niet, maar het is wel goed controleerbaar. Dat mag ook wel, want ESP is slechts leverbaar op de duurste versies. Bovendien helt de Duster nogal over en is de besturing op een ongevoelige en onprettige manier licht. Ook het schakelen gaat zonder veel gevoel. Eisen mag je op dynamisch gebied niet teveel hebben. Dat heeft de gemiddelde Dacia-prospect doorgaans ook niet.