Isolatie
Wie gaat voor de goedkoopste Dusters en dus voor een benzineversie, krijgt altijd de van Renault bekende 1.6 16V met 105 pk en 148 Nm. Voorwaar maakt dat de Duster geen ondergemotoriseerde auto, waarbij de kneep hem tevens in de korte versnellingen zit. De levendige motor heeft met de slanke 1.234 kilo van de Duster weinig moeite en er gaat monter de vaart in. Tol eisen de korte versnellingen boven de 100 km/h. De gang is er dan uit en het toerental is bij 120 km/h al opgelopen tot 3800tpm. Dat is niet extreem hoog, maar het blok is nu eenmaal niet zo verfijnd als tegenwoordig gebruikelijk en bovendien heeft de rode stift ook strepen gezet op de lijst met isolatiematerialen: boven de 110 km/h is er in de Duster gewoon een pak herrie. Omdat het blok daarnaast uit een tijd stamt waarin downsizing en brandstofbesparing minder pregnant waren dan tegenwoordig, is de Duster niet echt zuinig te noemen. Het behoorlijke toerental en de niet meer zo moderne en efficiƫnte verbranding hadden door een ingehouden rijstijl een nog wel acceptabel testverbruik van 8.7L/100KM tot gevolg.