Bescheiden opzichtig
Renault heeft goed begrepen dat je sportieve uitvoeringen moet voorbehouden aan dito modellen. Een Mégane RS betreft dus altijd een Mégane Coupé, ook al weten ze bij Renault heel goed dat de concurrentie hun GTI, FR, ST of MPS (ook) als meer praktische vijfdeursuitvoeringen in de prijslijsten heeft staan. Uiterlijk gezien wordt een standaard Mégane Coupé aangedikt met andere bumpers, wielkastverbreders en zijskirts. Er wordt weinig aan de verbeelding overgelaten wat betreft het kunnen van de auto, maar toch is het niet te opzichtig. De grote zwarte bek en de immense uitlaat vallen in een wat andere categorie, maar ja, je hebt een RS of je hebt hem niet. Van binnen zijn ook diverse wijzigingen doorgevoerd ten behoeve van het sportieve gevoel. Door de kleine raampartijen - met bijbehorend beperkt zicht naar achteren - komt het echte coupégevoel al naar voren, maar de zwarte hemel versterkt dit nog eens. Ook zien we RS-logo's op een carbonstrip op het dashboard, op de instaplijsten en in de hoofdsteunen van de prettig omklemmende sportstoelen. Met leuke details als een gele toerenteller en het bekende geborduurde streepje om het midden van het stuur aan te duiden, wordt het RS-gevoel compleet. Het blijft wel eeuwig zonde dat het mooie geheel toch hand in hand moet gaan met rammeltjes en kraakjes en dat de afwerking op details ondermaats is.
2022 - Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
2016 - Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line
2016 - Renault Mégane Energy TCe 205 EDC GT
2014 - Renault Mégane Energy 130 TCe S&S GT-Line
2012 - Renault Mégane Estate dCi 110 Bose
2010 - Renault Mégane Coupé-Cabriolet TCe 130 Dynamique
2009 - Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique
2009 - Renault Mégane Estate 2.0 dCi 160 Dynamique
2009 - Renault Mégane 1.9 dCi 130 Privilège