Hyundai ix35 2.0 CVVT 2WD StyleVersion

Michel van Breugel - 19 april 2010

Weinig obstakels

Onder de kap zijn er op dit moment drie keuzes mogelijk. Twee varianten die beide diesel nuttigen met vermogens van 136 en 184 pk en de door ons gereden tweeliter benzinevariant die 163 pk op de krukas levert. Alle varianten zijn leverbaar met zowel tweewiel- als vierwielaandrijving. Tegen een meerprijs van € 1.995 wordt de handgeschakelde vijfbak ingewisseld voor een automatische zestraps transmissie. Het meest interessante nieuws komt pas in de herfst van dit jaar wanneer de ix35 op verzoek voorzien kan worden van een 1.6 benzinemotor die 140 pk sterk is, vergezeld door een 1.7 diesel die 115 pk levert.

Wanneer we op pad gaan, merken we de vooruitgang in vergelijking met de voorloper direct. Alles voelt even degelijk aan en de vering is stugger gemaakt, waarbij de ix35 er niet oncomfortabeler op is geworden. Sterker nog, verkeersdrempels zijn met verbazingwekkend hoge snelheid te nemen zonder te zorgen dat de auto onderdelen mist na deze obstakels. Overhellen doet de koets niet indrukwekkend door de stuggere vering. Het standaard stabiliteitsprogramma zal echter ingrijpen wanneer het te gortig wordt. De besturing is redelijk fijn afgesteld maar laat betreft de communicatie nog wel wat te wensen over. Vooral de bekrachtiging is overbemeten waardoor de stuurcorrecties wel erg fanatiek in praktijk uitgebracht worden.

Met anderhalve ton aan de haak heeft de tweeliter flink werk aan de winkel. Dit gebeurt dan ook onder het genot van een flink aantal toeren. Bij lage toeren is de krachtbron zwak, komen we echter boven de 3.000 toeren, dan komt er meer leven in het vooronder. Echte sportaspiraties kunnen we niet verwachten, maar 163 pk lijkt een fors aantal, wat zich in de praktijk niet helemaal lijkt te kunnen bewijzen. Daarmee wordt de tweeliter niet geholpen door de automaat die eerder in een winterslaap lijkt te vallen dan dat hij met volle teugen aan de bak gaat. In eerste instantie worden bij lage snelheden de reacties op het gaspedaal snel opgevolgd, bij hoge snelheden en inhaalacties lijken deze als sneeuw voor de zon verdwenen. De automaat lijkt eerder een 'cruiser' te zijn dan een accurate hardloper.

163 pk
194 Nm
182 km/h
10,6 s
10,2 (7.9) l/100km
195 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 29.785
€ 546 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Jeep Compass 2.0 2WD 70th Anniversary

  • SsangYong Korando 2.0 Sapphire 2WD

  • Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G TS+ Lease Pack

  • Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusive

  • Peugeot 3008 1.6 HDiF Première

  • Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense

  • Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna

  • Kia Sportage 2.7 V6 4WD X-ception