Fiat Punto Evo 1.4 Multiair Turbo Sport

Pawel Piotrowski - 12 april 2010

Italiaans flair

Voor het interieur van de Punto Evo geldt dat een stuk minder. De meeste wijzigingen zijn met recht als een verbetering te beschouwen, zo bestaat een groot deel van het dashboard nu uit chiquere materialen en is de middenconsole een prachtig voorbeeld van Italiaans design. Aan deze esthetische verfraaiing zijn echter wel de nodige kanttekeningen te plaatsen. De goede ergonomie en overzichtelijkheid van de bediening hebben er namelijk wel deels onder geleden. Zo is de afleesbaarheid van de veel te kleine knopjes in het zwart glanzend deel van de middenconsole slecht. Verder is het betreurenswaardig dat met de facelift bepaalde zaken onveranderd zijn gebleven, zoals de stengels achter het stuur die uit een Iveco lijken te stammen. Vooral de zeer lompe cruisecontrole hendel detoneert met de sierlijkheid van het stijlvolle interieur.

Aan sportieve details ontbreekt het in de Sport niet. Allereerst is het dakje afgewerkt met een zwarte hemelbekleding. Het lekker in de hand liggende stuurtje is met mooi leder en fraaie stiksels afgewerkt. Ook het pookje van de vijfversnellingsbak is door de lederafwerking goed vast te grijpen. Als bestuurder en passagier word je omklemd door sportief uitziende stoelen, naar onze smaak zijn deze echter te zacht en laat de zijdelingse steun ter hoogte van de schouders wat te wensen over. Verder is het nogal raar dat de passagiersstoel op deze duurste uitvoering geen hoogteverstelling kent. Voorin is de Punto Evo wel voldoende ruim bemeten, langere passagiers zitten desondanks wat op de bok. Op de achterbank is het ruimteaanbod verrassend royaal voor een auto uit het B-segment. Dat gaat wel ten koste aan de beschikbare ruimte in de kofferbak, met 275 liter inhoud is deze niet bepaald de maatstaf.

135 pk
206 Nm
205 km/h
8,5 s
6,7 (5.6) l/100km
129 g/km
E
22%
€ 12.495
€ 20.995
€ 385 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Suzuki Swift Sport 1.6

  • Peugeot 208 1.6 e-HDi Allure

  • Seat Ibiza SC 1.2 TSI Style Ecomotive

  • Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion

  • Alfa Romeo MiTo 1.3 JTDm ECO

  • Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX Connect Edition

  • Ford Fiesta 1.6 Sport

  • Lancia Ypsilon 1.4 16v Sport by MomoDesign

  • Nissan Micra 1.4 16v Acenta Pack

  • 2012 - Fiat Punto TwinAir Easy

  • 2010 - Fiat Punto Evo 1.3 MJ 85 Dynamic

  • 2006 - Fiat Grande Punto 1.4 Starjet 16v Sport

  • 2006 - Fiat Grande Punto 1.4 8v Edizione Prima 3-drs

  • 2005 - Fiat Grande Punto 1.4 Edizione Prima