Paradepaardje
Deze T5 is het paradepaardje uit het motorenaanbod van de C30. Onder de kap ligt namelijk de veelgeprezen 230 pk sterke vijfcilinder, die we ook kennen uit onder meer de Ford Focus ST. Deze 2,5 liter is echt een voortreffelijk blok, hij pakt vroeg op en het is iedere keer een feest om bij het accelereren die bekende roffel erin te horen komen. Hij blijft maar trekken en trekken. Je weet dat zuinig rijden lastig wordt en met een testgemiddelde van elf liter op honderd kilometer mogen we gerust concluderen dat deze uitvoering best een slok benzine lust. Hoewel het aantal pk's en de uiterlijke verschijning doen vermoeden dat we hier met een hothatch te maken hebben, is dit in de praktijk niet echt zo. Natuurlijk, in 6,7 seconden en een top van 230 is zeker niet misselijk, maar de motor is niet hitsig genoeg. We scharen deze C30 T5 liever in de categorie 'cruisers'.
Toch zijn de rijeigenschappen van deze C30 T5 sportief te noemen. De versnellingsbak in de C30 schakelt prettig en door de lange overbrengingen wordt het vermogen van de vijfcilinder goed benut. In de tweede versnelling trek je zo door richting 100 kilometer per uur. Een van de onderdelen uit het R-Design pakket is het speciale sportonderstel. De nieuw gemonteerde veren zijn dertig procent stugger en er zijn nieuwe mono-tube dempers aanwezig. Daarnaast zijn de stabilisator-stangen stijver dan voorheen. Het onderstel is inderdaad iets straffer dan normaal, maar kan toch blijven bogen op comfort. De besturing is scherper gemaakt voor een sportiever rijgevoel. Inderdaad, het stuurgedrag van de kleine Zweed is strak. In de bochten de grens opzoeken is er trouwens niet bij, want het niet uitschakelbare ESP toont zich een ware spelbreker en grijpt snel in. Het blijft natuurlijk Volvo, waar veiligheid voorop staat. Een ander punt dat opvalt is de goede isolatie van de auto. Het geeft niet alleen een veilig gevoel, maar zorgt er ook voor dat windgeruis en andere omgevingsgeluiden nauwelijks de auto in dringen.