Land Rover Discovery IV 3.0 SDV6 HSE

Pawel Piotrowski - 27 maart 2010

Fluisterstil

Dat gaat gepaard met een verrassende stilte aan boord. Van banden- en windgeruis is bijna geen sprake, ook de 245pk en 600Nm sterke diesel laat weinig van zich horen in het interieur. Slechts bij acceleraties is een niet onaardige zescilinderroffel hoorbaar. Met een tijd van 9,6 seconden voor de nul naar 100km/h sprint is de Discovery geen hardloper, de tussenacceleraties zijn wel vlot te noemen. Het maximale koppel is tussen 1.500 en 2.500 toeren continu beschikbaar en wordt door de zestrapsautomaat goed benut. Deze schakelt bovendien zeer soepel op en terug. De nieuwe dieselkrachtbron neemt in het dagelijkse verkeer genoegen met 10,9 liter diesel per 100 kilometer. Niet weinig, maar ook niet buitensporig veel. Naast de goede onroad eigenschappen beschikt de Discovery ook over prima offroad capaciteiten. Op modderige paden wordt de tractie goed over de wielen verdeeld. Dankzij het boomontwortelende koppel is het erg makkelijk om met de auto in de blubber te spelen. Bij iets te veel gas zet de achterkant in bochten graag een stapje opzij. Soms wat abrupt en lomp, maar altijd erg vermakelijk!

245 pk
600 Nm
180 km/h
9,6 s
10,9 (9.3) l/100km
244 g/km
G
22%
€ 69.900
€ 100.400
€ 1.841 / maand
€ 766 - € 829 / kwartaal
  • Toyota Land Cruiser 3.0 D4-D SX

  • 2017 - Land Rover Discovery 2.0 TD4 HSE

  • 2005 - Land Rover Discovery 2.7 TdV6 HSE