Peugeot 207 1.6 HDiF 90pk Blue Lease

Michel van Breugel - 14 maart 2010

Horten en stoten

Op motorisch gebied heeft Peugeot veel vooruitgang geboekt. Bij de 207 bestaat de keuze uit vier benzinemotoren uiteenlopend van 75 pk tot 150 pk en drie diesels van 90 en 110 pk. Een nieuwe aanvulling daarbij is de door ons gereden 207 HDiF 99g, een extra schone en zuinige variant. Onder de kap is de 90 pk sterke HDiF diesel geplaatst, waarbij voor deze gelegenheid het motormanagement en de versnellingsbakverhoudingen is aangepast. Daarnaast zijn er nog diverse aanpassingen gedaan om een uitstoot te creëren van 99 gram. Het verbruik komt hierdoor volgens de fabriek op een waarde van 3,8 liter op 100 km, ofwel 1:26,3. Ook de waarde van 4,9 liter op 100 km die wij tijdens onze testperiode scoorde is zeer netjes, zeker gezien de afwisselende rijomstandigheden.

Een groot pluspunt van de 207 is het feit dat iedereen met deze Fransman wegrijdt. Het koppelen, schakelen en sturen gaat intuïtief, het is echt een allemansvriend. Van de aanpassingen die de fabrikant heeft gedaan aan deze 99g 207 is niet veel te merken. De auto ligt strak op de weg en geeft een veilig gevoel tijdens het rijden. Verrassend is de pit die de 1.6-liter diesel nog weet te genereren. Met 1.179kg aan de haak lijkt de diesel geen moeite te hebben, mede door het koppel van 215 Nm wat al bij 1.750 toeren per minuut beschikbaar is. Vanaf dit toerental schiet de Peugeot dan ook vooruit. Daaronder is er weinig leven in de brouwerij, wat mede door de verhoudingen van de versnellingsbak. De bak verplicht je bijna om weinig toeren te maken.

Het fijnst reden we 50 km/h in het derde verzet bij circa 1.800 toeren, echter het geluidsniveau vraagt om een verzet hoger. Doen we dit, dan sputtert de diesel wat tegen. Iets meer dan 1.200 toeren draaien we nu en dat vind zowel de krachtbron als wij niet echt fijn. Een dilemma die we eigenlijk elke rit weer tegenkwamen. Het horten en stoten onder de 1.500 toeren maakt van deze 207 een minder geraffineerde kilometervreter. Bij hogere toerentallen komt de dieselnagel nadrukkelijk het interieur binnen wat het rijcomfort op een lager niveau brengt. Verder is de demping en vering minder “Frans” als we er van hadden verwacht. In bochten blijft de carrosserie vlak liggen, echter verkeersdrempels zijn niet op hoge snelheid te nemen met de 207.

90 pk
215 Nm
182 km/h
11,5 s
4,9 (3.8) l/100km
99 g/km
D
22%
€ 13.995
€ 18.300
€ 336 / maand
€ 290 - € 309 / kwartaal
  • Honda Jazz 1.4i LS

  • Mazda 2 1.5 Executive

  • Kia Rio 1.2 CVVT Super Pack

  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • Skoda Fabia 1.4 16v Sport

  • Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Gold

  • Hyundai i20 1.4i i-Catcher

  • Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive

  • 2008 - Peugeot 207 SW Outdoor 1.6 HDiF XS

  • 2007 - Peugeot 207 CC Sport 1.6-16v Turbo

  • 2006 - Peugeot 207 1.6-16V XS Pack

  • 2006 - Peugeot 207 1.4 16V XS Première 3d