Frans comfort
Zeg je Frans, dan zeg je comfort, en die vooroordelen worden door de Espace nadrukkelijk bevestigd. Alle hobbeltjes in het wegdek worden gladgestreken en de auto wordt met speels gemak bestuurd. Dat heeft helaas wel wat voorspelbare consequenties bij wat stevigere bochtenwerk. In een dergelijke situatie lijkt de Fransoos te benadrukken dat hij daar dus niet voor bedoeld is. Het zorgt er echter wel voor dat je in de stad geen hinder ondervindt van het grote volume waarmee je op pad bent. Het zicht rondom gooit hierbij soms wel wat roet in het eten. Naar voren toe zie je met de royale glaspartijen en gespleten A-stijl wel alles wat je wil zien, maar vooral schuin naar achteren is het zicht beperkt. Zeker wanneer we te maken hebben met een gewemel van voetgangers en fietser mag je er gerust even voor uittrekken om een stukje achteruit te rijden. De aanwezige parkeersensoren zijn dan ook schier onmisbaar.
Ook met betrekking tot het verbruik heeft de grootte van zijn auto zijn consequenties. Deze mastodont weeg leeg al ruim 1800 kilogram, laat staan als er een aantal volwassenen in zit. Tevens lijdt de aerodynamica natuurlijk onder de kolossale vorm. Dat maakt dat Renault al een verbruik opgeeft van 8,2 liter diesel per 100 km, maar wij kwamen gemiddeld zelfs uit op 10,1 liter. Niet mals voor een dieselende auto die zeker de stenen niet uit de straat trekt.