Gecultiveerd
De ECOnetic wordt aangedreven door een van roetfilter voorziene 1.6 TDCi dieselmotor. Met een vermogen van 90 pk en 212 Newtonmeter aan koppel zou je op papier aardig vooruit moeten kunnen. Als we dit in de praktijk willen testen en de sleutel omdraaien, wordt meteen duidelijk dat we hier met een gecultiveerde motor van doen hebben. Het aggregaat houdt zich keurig op de achtergrond en is geen moment hinderlijk aanwezig. We nemen het op de ‘10-voor-2-stand’ lekker in de hand liggende stuurwiel ter hand en gaan op weg. De Fiesta ontpopt zich al snel als dezelfde fijne rijdersauto als zijn broertjes die niet van het ECOnetic-label zijn voorzien. De wegligging is dik in orde en de lichte neiging om in een bocht rechtdoor te gaan is eenvoudig te corrigeren. De schakelindicator in de toerenteller geeft zo rond de 2.000 toeren per minuut aan dat er kan worden overgeschakeld, en inderdaad: ook bij een laag toerental wil de Fiesta prima vooruit! Een racemonster is het allerminst, maar de doelgroep waarop Ford zich met de ECOnetic richt, kent dan ook een andere rijstijl dan de klant waarop Ford zich met zijn snelle ST- en RS-modellen focust. Het schakelen verloopt soepel en trefzeker. De handgeschakelde vijfbak ligt goed binnen bereik en laat zich soepel door de versnellingen heen leiden. Ondanks de bezuinigingsmaatregelen komt de Fiesta geen moment vermogen tekort om fatsoenlijk met het overige verkeer mee te kunnen komen.
Het verschil dat we volgens Fords ‘Feel the difference’ moeten ervaren, komt met name tijdens het tanken naar voren. Voornamelijk op de snelweg gaat de ECOnetic bijzonder spaarzaam met zijn diesel om. De verschuiving van de tankmeter kan met het spreekwoordelijke blote oog nauwelijks worden waargenomen. Gedurende de testperiode, die verliep over binnenwegen, in de stad en op de snelweg, is een gemiddeld verbruik gerealiseerd van 4,4 liter per 100 kilometer.
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Dynamic
Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance
Citroën C3 1.6 VTi Exclusive
Honda Jazz 1.4i Elegance
Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline
Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG
Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive
Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport-Up
Kia Rio 1.1 CRDi Super pack
Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus
Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
Mazda 2 1.5 Executive
2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100
2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3
2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium
2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium
2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport
2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium
2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura