Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic

- 9 maart 2010

Speels

Datzelfde eigenzinnige lijnenspel heeft Ford consequent doorgevoerd in het interieur. Wie in de Fiesta plaatsneemt, kijkt tegen een dashboard aan dat speels is vormgegeven. In de testauto werd dit nog eens extra versterkt door het blauw uitgevoerde bovenste deel van het dashboard. Hoewel een speelse vormgeving niet altijd een positieve bijdrage levert aan de ergonomie, zitten de knoppen in de Fiesta daar waar je ze verwacht. Ook de bediening van de functies spreekt voor zich. Qua ergonomie zit het dus wel goed: design en ergonomie zijn mooi met elkaar in balans. Ook met de afwerking van het dashboard zit het wel goed. De wat ‘blikkerig’ dichtvallende portieren detoneren hierbij enigszins: ze zijn met vrij hard plastic afgewerkt, evenals de onderkant van de stuurwielbehuizing. Wie het met bovengemiddeld lange benen moet stellen, kan hiermee bij het in- en uitstappen op een vervelende manier in aanraking komen.

Voor diezelfde lange personen is het voorin de Fiesta prima uit te houden. Bij het instappen valt gelijk op dat de stoelen goede ondersteuning bieden aan de zijkant van rug en bovenbenen. De zittingen zijn bovendien aangenaam lang, zodat je ook in dat opzicht niet snel last zult hebben van vermoeide bovenbenen. Er is genoeg ruimte voorhanden om een fijne zitpositie te verkrijgen. De achterbank daarentegen verraadt dat de Fiesta vooral is gericht op jonge gezinnen. Been- en met name hoofdruimte houden voor volwassenen niet over als gevolg van respectievelijk de korte wielbasis en de sterk aflopende daklijn. Ook de stoelzittingen zijn niet zo aangenaam geproportioneerd als die van de voorstoelen. Voor jonge kinderen volstaat het echter prima. Zij zullen minder last ondervinden van de korte zittingen en de dalende daklijn, waardoor het voor hen geen probleem is een prettige positie op de achterbank in te nemen. Met hoeveel personen je ook in de auto zit: het is prettig te weten dat de bagageruimte van de Fiesta veel kan verstouwen. In de basisconfiguratie slokt ‘ie bijna 300 liter op; met de achterbank neergeklapt komt daar nog eens een kleine 700 liter bij. Prima cijfers voor een auto uit de compacte klasse. Blijkt echter dat de ruimte volledig benut is en er nog wat klein spul mee moet, dan is er geen reden tot paniek. In het interieur is ruim voldoende aflegruimte waar dit kan worden opgeborgen.

90 pk
212 Nm
178 km/h
12,3 s
4,4 (3.7) l/100km
98 g/km
D
22%
€ 18.772
€ 22.122
€ 406 / maand
€ 223 - € 235 / kwartaal
  • Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Dynamic

  • Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance

  • Citroën C3 1.6 VTi Exclusive

  • Honda Jazz 1.4i Elegance

  • Volkswagen Polo Bluemotion 1.2 TDI Comfortline

  • Skoda Fabia 1.4 TSI RS DSG

  • Toyota Yaris 1.3 VVT-i Executive

  • Seat Ibiza 1.9 TDI 105pk Sport-Up

  • Kia Rio 1.1 CRDi Super pack

  • Volkswagen Polo BlueGT 1.4 TSI Executive Plus

  • Volkswagen Polo 1.4 Comfortline

  • Mazda 2 1.5 Executive

  • 2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

  • 2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100

  • 2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3

  • 2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium

  • 2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2

  • 2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

  • 2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport

  • 2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium

  • 2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura